اجتماعیاخبار ویژهپر بازدیدهانشست خبری

دولت سد راه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مدیرکل دامپزشکی استان البرز با تاکید بر تحقق شعار « جهش تولید با مشارکت مردم » در سازمان دامپزشکی برای احقاق افزایش تولید گوشت قرمز و سفید، گفت: دولت در جایگاه نظارت فعال باشد نه مالکیت، بنابراین واحد‌های بزرگ تولیدی و صنعتی به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار شود

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

علیرضا رفیعی پور مدیرکل دامپزشکی استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در سال‌جاری تیم‌های ثابت و سیار دامپزشکی بصورت شبانه روز در ایام نوروز و ماه رمضان از مراکز عرضه مواد پروتئینی استان بازدید بعمل آوردند، اظهار داشت: براساس طرح تشدید نظارت بر واحد‌های تولیدی و توزیع، بالغ بر ۸ هزار کیلوگرم فرآوردهای خام دامی غیر بهداشتی طی بازرسی از ۳۴۰ واحد، کشف و معدوم شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز شهروندان البرزی ۱۶۱ هزار راس دام سبک و سنگین زیر نظر کارشناسان دامپزشکی در این استان ذبح شد، گفت: بر روی ۲۷ هزار کیلوگرم دام در کشتارگاه ها ایرادات بهداشتی گرفته شد که توسط همکاران در سازمان ضبط شد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز اضافه کرد: ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه طیور طی سال گذشته در البرز کشتار شد که ۷۳ هزار کیلوگرم آن غیر قابل مصرف بود.

رفیعی پور با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته ۹۲ هزار بازدید از مراکز تولید و توزیع مواد غذایی و فرآورده‌های خام دامی استان صورت گرفته است، بیان داشت: فعالیت یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی غیر بهداشتی تشخیص داده شد و طی نظارت صورت گرفت از ورود حدود ۲۱۱ هزار کیلوگرم محصول به بازار مصرف، جلوگیری شد.

وی با اشاره به وظایف نهادهای دامپزشکی و در اختیار گذاشتن سموم، ریز مغذی، واکسن و موارد مرتبط خاطرنشان کرد: با توجه به رشد خوب واحدهای تولیدی در سال گذشته، تعداد مراکز و کارخانجات تک دامپزشکی در استان به ۴۸ واحد رسیده است.

رفیعی پور با بیان اینکه تعداد پروانه های ساخت ۴۰۴ فقره است که مرتبط با این ۴۸ واحد خواهد بود، عنوان کرد: واحدهای تولیدی غیر فعال و تعطیل بسیار کم و نزدیک به صفر است.

ذبح دام به صورت فردی خطرآفرین است

این مسئول با بیان اینکه نسبت به تجربه مسئولان ناظران در دامپزشکی در زمان نظارت بر توزیع یا کشتار دام و طیور بر اساس مشاهده چشمی، کیفیت گوشت تعیین می‌شود، ادامه داد: گاهی با نمونه برداری و تحویل و تشخیص آزمایشگاهی، کیفیت مشخص می‌شود لذا درصورت ایراد از چرخه مصرف خارج می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: ذبح دام به صورت فردی خطرآفرین است و به دلیل نبود آزمایشات لازم و عدم انتقال به سردخانه طی ۲۴ ساعت، امکان مصرف توام با خطر و بیماری خواهد بود.

به گفته رفیعی پور؛ یک هزار و ۸۵۴ پروانه در حوزه صنایع مختلف وابسته به طیور در دفتر نظارت بهداشت عمومی دامپزشکی استان البرز صادر شده است.

وجود ۸۰۰ بیماری مشترک دام و انسان

رفیعی پور با بیان اینکه ۸۰۰ بیماری مشترک دام و انسان وجود دارد که باید نظارت دقیقی در این زمینه داشته باشیم، اذعان داشت: گوشت دام و طیور در مدت ۲۴ ساعت در دمای بین ۰ تا ۴ درجه در سردخانه قرار میگیرد تا اگر ویروسی باشد از بین برود در واقع زمان ۲۴ ساعت سردخانه، عامل اصلی تضمین سلامتی مردم است.

صادرات ۲۹ قلم فرآورده‌های خام دامی

و از صادرات ۲۹ قلم فرآورده‌های خام دامی از استان به سایر استان ها و جهان خبر داد و مطرح کرد: صادرات ۳۰۸ هزار قطعه آبزیان صنعتی، ۳۴۳ هزار کیلوگرم پا و پنجه مرغ ، ۳۰۰ هزار پودر گوشت، ۱۱ میلیون و ۶۰۰ کیلوگرم تخم مرغ داشته‌ایم.

این مسئول از واردات ۲۷۹ هزار کیلوگرم گوشت گوسفندی تازه از طریق فرودگاه پیام به استان خبر داد و افزود: در حوزه نهاده های دامی شرکتی که تعطیل باشد نداریم.

البرز ارزآوری بالایی در صادرات فرآورده‌های خام دامی داشته است

مدیرکل دامپزشکی استان البرز از صادرات ۶۱ هزار قطعه جوجه یک روزه، ۷۶۲ کیلوگرم خاویار، ۵۷ هزار کیلو خوراک دام، ۹۰۵ هزار کیلو ماهی خوراکی، ۲۹۰ هزار کیلو موم عسل و ۵۶۰ هزار کیلوگرم میگو و … با ارزش ارزآوری خبر داد و تاکید کرد: باید هرچه بیشتر به سمت بخش خصوصی برای مردمی کردن اقتصاد رفت و از تمام بسترها در این زمینه بهره برد.

رفیعی پور با تاکید بر اینکه در حوزه جمعیت دامی و مرغ گوشتی با کمبود تولید مواجه هستیم، گفت: چراکه میزان مصرف گوشت سفید و قرمز در استان بیش از‌ میزان تولید است یعنی مولد کم است.

به گفته وی؛ به دلیل وسعت استان به جای ایجاد تولیدکننده های خرد می توانیم مرغداری های یک میلیون قطعه ای یا ۳۰ قطعه ای ایجاد شود.

شعار جهش تولید با مشارکت مردم محقق می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با اشاره به راهکار ایجاد جهش تولید با مشارکت مردم در حوزه دامپزشکی، بیان کرد: واردات مولد وجود دارد، امکان سرمایه گذاری نیز در حوزه تولید دام و طیور وجود دارد لذا راهکار مهم، حمایت از تولید کنندگان بزرگتر و تولید بیشتر دام و طیور است.

این مسئول با تاکید بر اینکه دولتی بودن صنایع باعث کاهش شکوفایی و پیشرفت صنعت تولید کشور می‌شود، تشریح داد: بجای بخش دولتی که حدود ۸۰ درصد اختیارات اجرایی کشور را بر عهده دارد، باید به سمت مشارکت هدایت شوند.

وی با بیان اینکه دولت در جایگاه نظارت فعال باشد نه مالکیت، بنابراین واحد‌های بزرگ تولیدی و صنعتی به بخش خصوصی واگذار شود، توضیح داد: رسانه های جمعی می‌توانند سهم قابل توجهی در انعکاس اخبار مشارکت مردمی با توجه به شعار سال‌جاری را طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر عهده بگیرند.

این مسئول با تاکید بر طرح و برنامه ریزی برای تحقق شعار سال در حوزه فعالیت دامپزشکی تا ۳۰ اسفند سال‌جاری، اظهار کرد: پورتال دامپزشکی و شماره های تعیین شده امکان ارتباط مردم با سازمان را ایجاد کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در تولید فرآورده‌های خامی، گفت: انتشار آیین نامه ها، بخشنامه ها و قوانین مقررات در پورتال دامپزشکی به اشتراک گذاشته شده که سرمایه گذاران با راحتی بیشتر و با خیال آسوده، سرمایه گذاری انجام دهند.

رفیعی پور با تاکید بر اینکه کمیته ارزیابی تشکیل شده که در راستای تحقق شعار سال و جهش تولید با مشارکت مردمی، نظارت می‌کند، اذعان کرد: در این راستا، رسیدگی به شکایات نیز با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر تحقق اهداف شعار سال تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم‌، خاطرنشان کرد: علاوه بر فعال شدن پورتال این اداره کل برای جلب مشارکت های کمیته ارزیابی برای رصد بخش ها و شهرستان های استان فعالیت ویژه ای خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با تاکید بر تحقق شعار « جهش تولید با مشارکت مردم » در سازمان دامپزشکی برای احقاق افزایش تولید گوشت قرمز و سفید، گفت: دولت در جایگاه نظارت فعال باشد نه مالکیت، بنابراین واحد‌های بزرگ تولیدی و صنعتی به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار شود

فرناز فتحی سرابی مدیرمسئول پایگاه خبری روزنگار البرز 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا