اخبار ایران و جهاناقتصادی

برای صادرات کالای سلامت محور به حمایت همه جانبه نیاز داریم مدیر عامل شرکت بازرگانی بین الملل تامین اجتماعی" شبتا" با بیان اینکه صادرات کالای سلامت محور می تواند برای صنعت ارز آور و اشتغال آفرین باشد، گفت: برای صادرات کالای سلامت محور به حمایت همه جانبه نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

صنعت دارو و تجهیزات پزشکی در سال‌های گذشته از جهات مختلفی آسیب دید، از یک سو این صنعت به واسطه تحریم‌های ظالمانه امریکا و عدم همکاری بانک‌ها برای نقل و انتقال ارز تحت فشار قرار گرفت و از سوی دیگر به واسطه اعمال برخی سیاست‌های داخلی دولت قبل همچون تخصیص ارز 4200 تومانی نتوانست به جایگاه خود در منطقه دست یابد.

در همین حال، صنعت داروی ایران در شرایطی پا در رقابتی ناعادلانه گذاشته بود که از یک سو عده‌ای با سوءاستفاده از ارزانی بازار دارویی کشور به واسطه تولید دارو با ارز دولتی، بازار‌های اطراف را با داروهای قاچاق پر کرده بودند.

در دولت سیزدهم نیز فرصت مغتنم شمرده شد و ضمن مسدود کردن راه‌های قاچاق سازمان یافته دارو به کشورهای همسایه از جمله عراق به عنوان کشور مقصد قاچاق دارو مسیر صادرات را برای تولیدکننده‌های داروی ایرانی تسهیل کرده است.

طبق آمار سازمان غذا و دارو بیش از 180کارخانه تولید داروی نهایی و ۶۵ کارخانه تولیدکننده ماده اولیه و مؤثره تولید دارو در ایران وجود دارد و از طرفی در حوزه تجهیزات پزشکی ۴۰ درصد بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود، به طوری که اقلامی چون دستگاه‌های الکتروشوک، ونتیلاتور، همودیالیز، شتاب دهنده و بسیاری از ملزومات مورد نیاز تولید، تأمین و برخی از آنها نیز در کشور صادر می‌شوند.

روح الله رحیمی مدیر عامل شرکت بازرگانی بین الملل تامین اجتماعی با اشاره برنامه ریزی‌های انجام شده برای افزایش فعالیتهای صادراتی در این شرکت با ما به گفت‌ گو نشسته و از برنامه های صادراتی این شرکت صحبت به میان آورده است و پاسخگوی سوالات ما بوده است.

دلیل گرایش کشورهای همسایه به محصولات سلامت محور ایرانی چیست؟

کالاهای سلامت محور ایرانی به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب، در بازارهای جهانی از تقاضای زیادی برخوردار هستند. بازرگانان از سراسر دنیا برای خرید این محصولات به ایران سفر می‌کنند و از این طریق، نیاز بازار خود را به کالاهای باکیفیت ایرانی مرتفع می‌کنند، در کشورهای همسایه نیز استقبال از دارو و تجهیزات پزشکی ایرانی بسیار خوب است ، لازم است که برای حضور در بازار منطقه و تداوم صادرات برنامه ریزی مدونی تهیه و اجرایی شود.

کیفیت محصولات ایرانی تا چه میزان انتظارات را برآورده می کند؟ 

تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در ایران بدلیل نظارت مستمر بخش تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو محصولات با کیفیت بالایی تولید می کنند و از نظر قیمت، تجهیزات پزشکی تولیدی ایران قابلیت رقابت با دیگر کشورهای تولید کننده این محصول را دارند.

بدلیل تخصصی بودن صادرات تجهیزات پزشکی می بایست شخص و یا شرکت صادرکننده تجهیزات پزشکی دانش لازم را در معرفی و ارائه محصول صادراتی خود داشته باشد. تجهیزات پزشکی ایران در کشور های آسیایه ایی و آفریقایی طرفداران زیادی دارد. چون از نظر استاندارد با کشورهایی اروپایی برابری دارد ولی از نظر قیمت پایین تر از قیمت آنها است.

آماری از صادرات تجهیزات پزشکی ایرانی دارید؟

آمارها در سالهای اخیر نشان از دوبرابر شدن میزان صادرات تجهیزات پزشکی را دارد. صادرات تجهیزات پزشکی به حدود ۲۴ کشور دنیا انجام می پذیرد که عموم این کشورها از قاره آسیا و آفریقا می باشند.

بیشترین متقاضیان کالای صادراتی سلامت محور کدام کشورها هستند؟

بیشترین صادرات تجهیزات پزشکی به کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان، سوریه، جمهوری آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می پذیرد. یکی از نکات مهم برای صادرات تجهیزات پزشکی به کشورهای هدف، داشتن استاندارد اتحادیه اروپایی است تا کالای مورد نظر در آن کشور ثبت و اجازه ورود به بازار را داشته باشد.

تجهیزات پزشکی صادراتی در حال حاضر به سه بخش تقسیم می شود، گروه اول شامل کالاهای است که با برند خارجی در ایران تولید و به کشورهای اروپا و عمدتا آلمان و ایتالیا صادر می شود که تمام این کالا دارای نشان تجهیزات استاندارد پزشکی اروپا (CE) هستند و به دلیل کیفیت و قیمت مناسب برای آنها تقاضا وجود دارد.

گروه دوم از کالاهای تجهیزات پزشکی با نشان ساخت ایران به کشورهای آسیایی میانه،امریکای لاتین، عراق، افغانستان و سوریه صادر می شود.

گروه سوم برخی دیگر از تجهیزات پزشکی به صورت دانش فنی یا قطعات صادر می شود.

که در کشورهای دریافت کننده مانند آلمان، سوئد، بلاروس، مالزی، چک و روسیه مراحل مونتاژ، تست، کالیبراسیون، بسته بندی و برچسب گذاری روی آن انجام می شود. تولید تجهیزات پزشکی صادراتی کشور ایران در مقایسه با گذشته، رشد قابل توجهی داشته و این امر باعث شده که صادرکنندگان بیشتر در این حوزه وارد شوند.

کیفیت بالای تولیدات ایرانی در ساخت این نوع تجهیزات، عامل مهمی بوده که کشورهایی نظیر عراق، ترکمنستان، گرجستان، ترکیه و غیره خواهان خرید این دست لوازم گردند. لازم به یادآوری نیز هست که هیچ کشوری بی نیاز به این نوع تجهیزات و وسایل نیست.

آمارهای سال‌های اخیر نشان دهنده این است که صادرات تجهیزات پزشکی در ایران دو برابر شده و توانسته جایگاه بسیار خوبی را نسبت به قبل پیدا کند.

تبلیغات و برند سازی چه تاثیری بر توسعه بازار صادراتی محصولات سلامت محور ایرانی دارد؟

باید با برندسازی و تبلیغات گسترده، خود را به رقبا و به فعالین اقتصادی این حوزه معرفی کنیم تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار را به خودمان اختصاص دهیم. نحوه صادرات تجهیزات پزشکی و شرایط صادرات آن، از جمله مسائلی است که بسیاری از افراد به آن دقت کافی ندارند و کسانی که به تازگی وارد این حوزه شده‌ و صادراتی در این زمینه دارند، به این موضوع دقت نکرده و در روند کار به مشکل برمی‌خورند.

شرایط صادرات تجهیزات پزشکی چیست؟

شخص یا شرکتی که می‌خواهد در زمینه صادرات تجهیزات پزشکی فعالیت داشته باشد باید دانش لازم را در زمینه معرفی و ارائه محصول صادراتی داشته باشد. این‌گونه نباشد زمانی که مشتری‌ها درحال تماس با فروشنده هستند؛ فروشنده نداند که چه جنسی را می‌فروشد یا مزایای جنسش چیست.

افراد و یا شرکتها که تجهیزات پزشکی که صادر می‌کنند باید بتوانند روی مزایایی که دارد، مانور دهد و اجناس خود را به فروش برساند. داشتن دانش در این رابطه خیلی مهم است و می‌تواند فرد یا شرکت صادر کننده را کمک کند تا بتواند صادرات بهتری را تجربه کند، ما در شرکت شبتا آمادگی چنین کاری را داریم.

صادرات تجهیزات پزشکی به کدام کشورها را پیشنهاد می کنید؟ یا اینکه هدف بازار صادراتی ایران باید بر روی کدام کشور جانمایی شود؟

کشور عراق به دلیل کمبودهای و نداشتن زیرساخت‌های زیربنایی و زیرساخت‌های پزشکی، هدف صادراتی خوبی برای ایران می‌تواند باشد.

در زمینه تجهیزات پزشکی، باید به این موضوع اشاره کنیم که کشور همسایه ما، عراق به دلیل نزدیک بودن به ایران می‌تواند یکی از کشورهای هدف برای ما باشد تا آسان‌تر بتوانیم تجهیزات پزشکی و کالاهای دیگر پزشکی را به این کشور صادر کنیم.

چطور این اتفاق می‌افتد و چطور می‌توان کارها را پیش برد؟

با توجه به بازاری که امروزه عراق دارد و نیازی که مردم عراق به تجهیزات پزشکی دارند، تنها، معرفی و برند سازی می‌تواند به تجاری که در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند؛ کمک کند. تا بتوانند خیلی راحت اجناس و تجهیزاتی که دارند را به مشتریان خود معرفی کنند.

اهمیت تبلیغات و برندسازی در صادرات چیست؟

بازاریابی‌ و برندسازی‌ها کمک می‌کنند که تجار کشورهای دیگر، بسیار راحت از ایران خریدشان را انجام دهند تا اجناس، هم از نظر قیمت و هم از نظر هزینه حمل، قیمت مناسبی را داشته باشند.

به این موضوع هم اشاره کنیم که صادرات تجهیزات پزشکی می‌تواند سود بسیار زیادی را برای تجار و تولیدکنندگان داشته باشد اما این اتفاق زمانی می‌افتد که تجار و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به این فکر بیافتند که کالاهای خود را با استانداردهای روز دنیا و اروپا یا همان سی ای معرفی کنند تا سهم بسیار خوبی را از بازار به خودشان اختصاص دهند. بازار کنونی جهان به تجهیزات پزشکی نیاز دارد. طبق آمارها، صادرات تجهیزات پزشکی از ایران به حدود ۲۴ کشور دنیا در حال انجام است.

بیشتر این کشورها از قاره آسیا و آفریقا هستند و بیشترین صادرات تجهیزات پزشکی به کشورهایی نظیر،افغانستان، عراق، ترکمنستان، سوریه، جمهوری آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج فارس بوده است. ما می‌توانیم آمار صادراتی خود را بسیار بالاتر برده و با استفاده از ترفندهایی، بتوانیم خود را به فعالان اقتصادی کشورهای دیگر معرفی کنیم.

معرفی کردن و شناساندن خود به تجار کشورهای دیگر، می‌تواند زمینه خیلی خوبی را برای ما فراهم کند تا بتوانیم پول‌ زیادی را وارد کشور کنیم و سهم قابل توجهی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهیم.

 کالای ایرانی در بازار اروپا مشتری دارد؟

نه تنها کشورهای قاره آسیا و آفریقایی هدف ما در صادرات هستند بلکه ما می‌توانیم با گرفتن استانداردهای اروپایی، صادرات به آنجا را هم داشته باشیم و سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهیم. اما تمامی این موارد زمانی اتفاق می‌افتند که تولیدکنندگان و تجار ایرانی محصولات خود را قبل از تولید، به افراد و فعالان اقتصادی کشورهای دیگر معرفی کنند.

معرفی کردن، می‌تواند به صادر کنندگان کمک کند تا بتوانند پول‌ بیشتری را بدست آورده و بسیار بهتر بتوانند کار خود را پیش ببرند.

امیدوارم این فایل به گوش تجار و فعالان اقتصادی در زمینه تجهیزات پزشکی برسد و به این صحبت‌ها عمل کنند و ما در آینده آنها را جزو بزرگترین صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در جهان ببینیم.

برگزاری نمایشگاه‌های شبیه ایران اکسپو تا چه میزان می تواند پای تجار خارجی را به ایران و گرایش به خرید محصولات باز کند؟

۲۰ کشور آفریقایی و ۲۰۰ تاجر در اجلاس اخیر اقتصادی تجاری ایران و آفریقا حضور داشتند که با توجه به ظرفیت‌های صنعتی بالای کشورمان زمینه همکاری با آنان مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته و بررسی شد

بومی سازی تجهیزات و عدم نیاز به واردات دارو و تجهیزات پزشکی تا چه میزان در ایران محقق شده است؟

ایران با توجه به پشتوانه بومی‌سازی که در حوزه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی داشته است می‌تواند توانمندی خود را به کشورهای دیگر ارائه دهد، همچنین در مورد خدماتی که برای تجهیز بیمارستان و بیمارستان سازی لازم است، آمادگی داریم که به کشورهای آفریقایی کمک کنیم و این مراکز را با صد در صد تجهیزات پزشکی به مرحله بهره برداری برسانیم.

زمینه همکاری در مورد انتقال تکنولوژی و مشاوره صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نیز با توسعه روابط با این کشورها امکان پذیر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا