یادداشت

“قرآن” مهمترین سرمنشاءِ جهاد تبیین است  جهاد تبیین در قرآن در دو وجه ضرورت می‌یابد؛ یکی بر اساس معنای خاص جهاد یعنی تقابل و مبارزه با دشمن و دیگری برحسب معنای عام آن، یعنی جهاد برای تبیین حقیقت برای ذات حقیقت که مصداق اتم آن همان انسان کامل و امام عدل (عج) است

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

جهاد تبیین در دو وجه ضرورت می‌یابد؛ یکی بر اساس معنای خاص جهاد یعنی تقابل و مبارزه با دشمن و دیگری برحسب معنای عام آن، یعنی جهاد برای تبیین حقیقت برای ذات حقیقت که مصداق اتم آن همان انسان کامل و امام عدل (عج) است، و ناگفته نماند که این دو وجه با یکدیگر تعارض و تضاد ندارند؛ بلکه دو روی یک حقیقت هستند. متنی که خواندید از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجویان بود.

جهاد تبیین اصطلاحی است که به دنبال سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ش، مورد اشاره قرار گرفته، و در آذرماه سال ۱۴۰۰ش، جهت روشن کردن افکار عمومی نسبت به فعالیت‌های انجام شده در نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح شد.

یکی از جلوه‌های مبارزه با تحریف، «جهاد تبیین» است. به‌این بیان که امروز دشمن، به دنبال تحریف حقایق در چشم مردم است تا بتواند عمل و بازو و اراده‌ی مردم را به‌سمت گمراهی بکشاند؛ در حالی که سم‌پاشی و تشویش اذهان و افکار جوانان و پوشاندن چهره‌ی تابناک اسلام و منحرف ساختن جوانان با عناوین فریبنده و رنگارنگ، از مهمترین آسیب‌های فکری است که از سوی دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی پیگیری شده است.

زبان هر ملت و امتی تنها وسیله سخن گفتن و رفع نیازمندی‌های روزانه وی نیست، بلکه وسیله اندیشیدن، جهان‌بینی، عمل اجتماعی، هویت اجتماعی و روابط خرد و کلان با یکدیگر و با جهان پیرامون و با زمان‌های گذشته، حال و آینده است.

امروز نظام سلطه از ابزار رسانه برای تحریف و ایجاد شبهه و شایعه در سایر جوامع برای تحقق اهداف و مطامع خود استفاده می‌کند، از این رو رسانه ها نقش مهمی در بحث جهاد تبیین به عهده دارند و برای توسعه و توفیق متعالی نیاز به دانش رسانه است.

برای جهاد تبیین و موفقیت در این جهاد که در اصل مبارزه با جنگ شناختی دشمنان است، باید به این نکته اساسی توجه کنیم که کار دشمن در این جنگ، ‌تلاش برای فریب از طریق دروغ‌گویی،‌ شایعه‌سازی،‌ سیاه‌نمایی، بزرگ‌نمایی ضعف‌ها و کوچک‌شماری یا انکار افتخارات، موفقیت‌ها و پیشرفت‌هاست. بنابراین امروزه جهاد تبیین نیازمند رها سازی افکار و مغز ها از تبلیغات دروغین و همچنین بصیرت افزایی اقشار مختلف به ویژه جوانان، با افشاگری دروغ های دشمنان و تبیین حقایق است.

از نظر آموزه‌های قرآن، شیطان با آمیختگی حق و باطل می‌تواند به مقاصد شوم و پلید خویش برسد و انسان را گمراه کند.(بقره، آیه 42؛ آل عمران، آیات 71 و 72) در عصر حاضر نیز دشمنان دین با همین پوشش زیبای حق چون آزادی و حقوق بشر و اخلاق و انسانیت، به دنبال آن هستند تا باطل خویش را عرضه کنند و مردم را از حق غافل سازند. از نظر آموزه‌های قرآنی بهترین و قطعی‌ترین راه شناخت حقایق و جدا‌سازی آن از باطل همان کتب آسمانی به‌ویژه قرآن است که بدون تحریف در اختیار بشر قرار گرفته است. (فرقان، آیه ۱)

نویسنده : زهرا قاسمی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا