اجتماعیاخبار ویژهپر بازدیدهانشست خبری

۳۰ درصد از مدارس استان البرز باید تخریب شوند مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با بیان اینکه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد مدارس استان نیاز به تخریب و بازسازی دارند، گفت: بزرگترین معضل ما در استان این است که خیر داریم اما زمین مناسب برای ساخت مدرسه نداریم

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

حمید مسعودی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز در نشست خبری با اصحاب رسانه؛ با اشاره به برگزاری بیست و ششمین جشنواره تکریم خیرین مدرسه ساز استان با رویکرد خیرین مدرسه ساز پیشران ایران قوی، بیان داشت: این جشنواره همزمان با سراسر کشور در روز ۳۱ اردیبهشت ماه به منظور تکریم و تجلیل از مقام گرانمایه خیران برگزار می‌شود، همچنین در این مراسم از ۲۰ نفر از خیرین فعال در این حوزه تقدیر به عمل می‌آید.

این مسئول ادامه داد: در سالی که مزین به «جهش تولید با مشارکت مردم» است کمک خیرین و آحاد مردم می تواند جهش آموزشی، تربیتی و فرهنگی را به دنبال داشته باشد و این موضوع از اصلی‌ترین اهداف برگزاری جشنواره است

وی با اشاره به کمبود سرانه فضاهای آموزشی در استان، تصریح کرد: خوشبختانه خیران در راستای احداث مدرسه که پیش نیاز داشتن آموزش و پرورشی قوی و پویا و برقراری عدالت آموزشی است، دست ما را می‌گیرند.

اصحاب رسانه خیرین را تشویق به طرح نهضت مدرسه‌سازی کنند

وی با اشاره به تاثیر مثبت اصحاب رسانه در انعکاس اخبار مربوط به نهضت مدرسه سازی که در دولت سیزدهم شکل گرفته است، اظهار داشت: اطلاع رسانی رسانه‌های جمعی از اقدامات و عملکرد خیرین و اداره‌کل نوسازی، کمتر از کار خیران نیست بنابراین نیاز مبرم به همکاری خبرنگاران برای آگاهی در این زمینه داریم.

این مسئول با اشاره به راه‌های افزایش وصول مشارکت مردمی در نهضت مدرسه سازی، عنوان کرد: در این زمینه دو موضوع قابل بحث است؛ یکی تقدیر و تجلیل از خیران و دیگری گسترش فرهنگ کار خیر در جامعه که این امر از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید اطلاع رسانی‌های لازم بدین منظور انجام شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با بیان اینکه خیران با گذشتن از مال خود به افزایش سرانه آموزشی استان کمک می‌کنند و خروجی آن مدارس نوساز است، ابراز داشت: فضای جدید و مجهز به دانش آموزان در تحصیل، ورزش و تفریح کمک بسیاری می‌کند.

مسعودی با بیان اینکه دانش‌آموزان با مشاهده فضا و کلاس‌های جدید در احساس آرامش می‌کنند و انگیزه برای ادامه تحصیل می‌گیرند، تاکید کرد: این موضوع بزرگترین پیغام را برای کسانی دارد که علاقه‌مند به انجام کار خیر هستند و شاید به این شکل به سمت مدرسه‌سازی هدایت شوند.

نقش بالای فعالان اقتصادی در مسئولیت اجتماعی مدرسه‌سازی 

وی با اشاره به نقش مسئولیت اجتماعی شهرک‌های صنعتی و برندهای ملی در امر مدرسه‌سازی، خاطرنشان کرد: تقریباً دو سال و نیم پیش مجتبی عبداللهی استاندار البرز نهضت مدرسه سازی را در استان آغاز کرد که به نقش فعالان اقتصادی در این زمینه تاکید فراوانی داشته است.

اجرای طرح شهید عجمیان در بازسازی ۲۵۰ مدرسه

این مسئول با اشاره به طرح شهید عجمیان در بازسازی مدارس، اذعان داشت: در سال گذشته با فعالیت گروه‌های جهادی در زمینه تعمیرات مدارس و رنگ آمیزی و … بالغ بر ۲۵۰ مدرسه اجرا شد که امسال اعتبار خوبی برای این طرح در نظر گرفته شده و از کمک خیران نیز استفاده خواهد شد، در سال‌جاری طرح شهید عرب هم به آن اضافه خواهد شد.

خیر داریم زمین نداریم!

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با بیان اینکه حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد مدارس استان فرسوده هستند، نیاز به تخریب و بازسازی دارند و ارزش بازسازی ندارند تاکید کرد: بزرگترین معضل ما در استان این است که خیر داریم اما زمین مناسب برای ساخت مدرسه نداریم که این موضوع عزم ملی و استانی را می‌طلبد.

مسعودی با بیان اینکه شرایط استان البرز به گونه‌ای است که ساخت مدارس کمتر از ۱۲ کلاسه توجیه ندارد، افزود : با توجه به کمبود زمین در این استان، نهادهای متولی مانند بنیاد مسکن، بنیاد جانبازان، بنیاد شهید، شهرداری‌ها و راه و شهرسازی زمین در اختیار دارند که می‌توانند به امر مدرسه سازی اختصاص دهند، فقط کافی است دغدغه بیشتری داشته باشند.

عدم تعهد انبوه‌سازان در ساخت مدرسه

وی ضمن اشاره به ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در زمینه تکالیف انبوه سازان در راستای ساخت مدرسه، مطرح کرد: احداث کنندگان شهرک‌های مسکونی ملزم هستند به ازای ساخت هر ۲۰۰ واحد مسکونی، به تناسب تعداد و سطح زیربنای این واحدها نسبت به احداث و تأمین فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز اقدام کنند که این امر تا حدودی در این استان مغفول واقع شده است.

به گفته این مسئول، آموزش و پرورش استان برای ۱۸ مورد اقدام قضایی برای عدم انجام تعهد انبوه سازان درگیر است.

وی با بیان اینکه البرز محروم‌ترین استان از نظر فضای آموزشی و تراکم مدارس است، تشریح داد: برخلاف تراکم مدارس، دومین استان متراکم جمعیت کشور است که سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار دانش‌آموز به مدارس استان به دلیل شرایط ویژه و مهاجرت به تراکم دانش‌آموزان اضافه می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که خیرین به آن اهمیت نمی‌دهند ، بحث تجهیزات مدارس است، گفت: تأمین و خرید تجهیزات و امکانات توسط این اداره کل انجام می‌شود چراکه ما مدارسی که احداث می‌شود را همراه با تجهیزات لازم به آموزش و پرورش تحویل می‌دهیم.

به گفته وی؛ اگر احداث مدرسه‌ای ۲۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد، حدود دو میلیارد تومان تجهیزات برای آن خریداری می‌شود.

مسعودی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ میزان همکاری خیرین بیش از تعهد صورت‌گرفته بود، در سال‌جاری تعهد خیرین استان البرز ۳۵۰ میلیارد تومان بود که بالغ بر ۸۵ درصد آن محقق شد و امسال هم امید داریم تا به رقم پنج هزار میلیارد ریال برسیم.

ساخت هنرستان در البرز رونق می‌گیرد 

این مسئول با اشاره به سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر رونق هنرستان‌ها، ادامه داد: خوشبختانه اقبال دانش آموزان به هنرستان‌ها نیز زیاد شده که از این طریق بسیاری از مشکلات اشتغال و بیکاری حل می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با تاکید بر ترویج فرهنگ کار خیر در زمینه نهضت مدرسه‌سازی، توضیح داد: با برگزاری جشنواره‌ها، پوشش رسانه‌ای و… می‌توانیم فرهنگ کار خیر و مدرسه‌سازی را گسترش دهیم و شاهد امر نیکوی مدرسه‌سازی باشیم.

البرز ۶۹۰ خیر مدرسه‌ساز دارد

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ پروژه، تحویل آموزش و پرورش شده و ۴۸ پروژه نیز امسال در دست اقدام است، اضافه کرد: ۶۹۰ خیر مدرسه‌ساز در استان در زمینه ساخت مدارس فعالیت دارند که ۹۰ نفر از این تعداد، بانوان هستند.

شرکت نفت ۹ مدرسه می‌سازد 

این مسئول با اشاره به پروژه‌های در دست اجرا این اداره کل، بیان کرد: در حال حاضر ۴۳ پروژه فعال در استان داریم که ۹ پروژه آن با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان برای اولین بار با تولی‌گری شرکت نفت اجرا می‌شود که تا مهر سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز اضافه کرد: این پروژه‌ها در مجموع شامل ۵۵۷ کلاس درس می‌شود که اعتبار ۱۱ پروژه از محل اعتبارات دولتی تامین و مابقی توسط خیرین و بخشی نیز به صورت مشارکتی با همکاری خیرین و دولت ساخته می‌شود.

به گفته مسعودی؛ از این تعداد پروژه ۱۵ پروژه در قالب ۱۳۱ کلاس درس برای سال تحصیلی آینده آماده و تحویل آموزش و پرورش خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا