اخبار ویژهپر بازدیدهاکارآفرینانگفت و گو

بانوان را باور کنید! عامه مردم از معمار زن، انتظارات متفاوتی دارند چون فکر می‌کنند آنها کمتر مسئولیت‌پذیرند. با وجودی که تجربه ثابت کرده که زنان معمار دقیق‌تر، حساس‌تر و مسئولیت‌پذیرترند

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

«معماری داخلی» یکی از گرایش‌های رشته معماری است که از دو بخش تشکیل شده؛ یک قسمت شاخه هنری، قدرت تخیل و ذهن خلاق است و بخش دیگر بخش فنی است که این روزها افراد زیادی را جذب خود کرده است و مناسب افرادی می باشد که همزمان اهل هنر و فن می باشند.

این رشته ارتباط زیادی با جامعه و انسان دارد چراکه برای انسان طراحی می‌کند و هدف آن ارتقا کیفیت زندگی انسان است. خوشبختانه معماری  وضعیت خوبی در عرصه بازار کار و درآمد بالا دارد.

قطعا بین رشته‌های مهندسی برای مهندس معمار، هنر و قوه تخیل خیلی اهمیت دارد و اثری که خلق می‌کند می‌تواند روی جامعه تاثیرگذار باشد. یعنی مثلا بنا یا منظری که طراحی می‌شود، می‌تواند چشم‌نواز و پذیرا باشد، بیننده را دعوت به استفاده از فضا کند.

همه معماران دنیا از خود میراثی باقی گذاشته اند که این میراث قدرت طاحی است. نام هایی مانند فرانک گری (Frank Gehry)، فرانک ليود رایت (Frank Liyad Wright)، آنتونی گادی(Antoni Gaudi)، فیلیپ جانسون (Philip Johnson)، رنزو پیانو (Renzo Piano)، سزار پلی (Cesar Pell ) زاها حدید (Zaha Hadid)،یومينگ پی (Leoh Ming Pei)، رم کولاس (Rem Koolhaas)، دانیل لیبسکسند (Daniel Libskind)، سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrava) معماران ذکر شده به دلیل فکرناب و خلاق خود معروف شدند. جدای از ایده های ناب برای پروژه های مختلف، آن ها میراثی برجای گذاشته اند که شاید این میراث چیزی جز کلام و متن معماری آن ها نباشد.

معماری رشته ای است که هرچند زنان بسیاری در آن تحصیل کرده اند اما در فهرست معماران نامدار، نام زنان زیادی به چشم نمیخورد. در طول سالیان متمادی این رشته مردانه بوده و عملا تا پایان قرن ۱۹ میلادی زنان نقشی در این زمینه نداشتند. جایزه پریتزکر که به نوبل معماری مشهور است، در عمر چهل ساله اش تنها یک بار به یک زن رسیده! آن هم زاها حدید معمار مشهور. اما با تمام مشکلات، رشد و موفقیت زنان در رشته معماری را نمیشود نادیده گرفت. در ایران هم معماری از رشته های مورد علاقه زنان است و تعداد زنان دانشجو در این رشته، بیشتر از مردان است.

زنان در معماری به عنوان شاغلین حرفه‌ای (یا آماتور)، معلمین و مشتریان، برای قرن‌ها مستند شده است. زمانیکه معماری به عنوان یک حرفه در سال 1857 سازماندهی شد، تعداد زنان در معماری پایین بود. در پایان قرن نوزدهم حضور زنان در کشور فنلاند شروع شد. مدارس معماری مشخصی در اوپا زنان را در برنامه های تحصیلیشان پذیرفتند. تنها در سالهای اخیر زنان حضور برجسته خود را در هزاره سوم با دریافت دو جایزه معماری پریتزکر شروع کردند. با وجود این، علی رغم این واقعیت که حدود 40 درصد از فارغ التحصیلان معماری در جهان غرب را زنان تشکیل می‌دهند اما تخمین زده شده است که تعداد معماران زنی که مجوز کار دارند بیش از 12 درصد نیست.

الهه رادمهر دبیر سابق سازمان نظام مهندسی کشور در مصاحبه با روزنامه همشهری اشاره می‌کند که در حرفه معماری از نظر قانون سازمان نظام مهندسی، تفاوتی وجود ندارد. اما وارد اجتماع که می‌شویم، می‌بینیم که تفاوت نسبتا بارزی وجود دارد؛ یعنی عامه مردم از معمار زن، انتظارات متفاوتی دارند چون فکر می‌کنند آنها کمتر مسئولیت‌پذیرند. با وجودی که تجربه ثابت کرده که زنان معمار دقیق‌تر، حساس‌تر و مسئولیت‌پذیرترند

امروز در سومین روز آذرماه گفت‌و‌گوی صمیمی و گرم با یک بانوی دوست داشتنی از جنس اردیبهشت در دفتر وی صورت پذیرفت، مصاحبه ای که روحیه بازیگوشی اش باعث شد سه ساعتی که مهمان بودم به سرگرمی و خاطره خوش تبدیل شود.

مهندس فاطمه نساجی زنی با نماد ثور که طبیعت را دوست دارد، زن اردیبهشتی روحی بزرگ و بلندپرواز دارد. زنان متولد اردیبهشت، بسیار باانگیزه و پرتلاش هستند وی یکی از طرفداران جدی فکر‌های عملی اسـت بدون این کـه بخواهد در لابلای تار و پود‌های یک فکر یا ایده دست و بالش بند بشود، پا‌های او محکم روی زمین قرار گرفته و یک موجود عاقل و دانای خاکی اسـت. امروز بانوی مهندس معمار کاربلد حاصل سال‌ها تجربه کاری و کسب مهارت خود را در این گفت‌وگو در اختیار مخاطبان پایگاه خبری روزنگار البرز قرار داده است.

بانوی مهندس؛ زاده سال 1368 در شهر کرج که مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته معماری با گرایش یونیک ( تلفیقی از معماری طبیعت و موجودات زنده ) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان دریافت نموده است. علاقه وی به هنر و ادبیات در دوران دبیرستان، نگرشش را به سمت رشته معماری داخلی و تزئینات داخلی کشاند.

دیدگاه تان را نسبت به معماری و دکوراسیون داخلی ساختمان بیان کنید؟

معمار در هر زمینه ای خلاق و جریان ساز است بنابراین باید ایده هاش نشأت گرفته از کشف لایه های دیده نشده زندگی مدرن و سنتی باشد تا اندیشه های ناب شکل پیدا کنند. من در تمام پروژه هایم نقش یک روشنفکر و هنرمند را دارم که در مواجهه با ایده های جدید بعنوان یک معلم خودم را عرضه نمایم.

تاثیر مهندسی معماری داخلی را روی جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بالتبع هر کسی که پا در این عرصه می گذارد باید تمام تلاش خود را بکند تا معماری را فاخر و با ارزش نمایش دهد و به این موضوع اهمیت بدهیم چراکه در زندگی انسان‌ها تاثیر بیشتری می‌گذارد، بنابراین معماری رابطه نزدیک و تاثیر مستقیم بر زندگی انسان و جوامع امروز ما دارد.

رابطه شما و مشتری‌هاتان چگونه است؟

قطعا در تمام پروژه هایی که بر عهده می گیرم سلایق هر يک از مشتری‌هایم را با دقت گوش می‌دهم که بتواند فضا را طوری ترسیم کند تا متناسب با نیاز، سلیقه و سبک زندگی وی باشد. بنابراین در طی این چن سال موفقیت خود را بر اساس ایجاد یک رابطه صمیمی با مشتریان و طراحی خانه‌های زیبا، مدرن و مجهز به تکنولوژی های نو بنا نهاده ام.

آبا در پروژه هایت از یک رویکرد و سبک استفاده می‌کنید؟

خیر. رویکرد طراحی‌هام به گونه‌ايی‌ است که هیچ یک از پروژه‌هایم تقریبا هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند.

از چه زمانی تکنولوژی خانه‌ هوشمند را وارد طراحی‌هايتان کرديد؟

حدود یک سالی است که در کارهایم از این تکنولوژی استفاده می‌کنم چراکه از نظر من ترکیب دو حوزه طراحی داخلی و هوشمندسازی با توجه به اهمیت محیط زیست امری بسیار مهم و ضروری است که خوشبختانه با توجه به تکنولوژی های مدرن، امروزه سطوح مختلفی از هوشمندسازی را می‌توانيم در خانه‌ها پياده‌سازی و اجرا کنيم بنابراین به نقش هوشمندسازی در طراحی داخلی بسیار اهمیت می‌دهم.

چه توصیه ای برای استفاده از هوشمندسازی برای طراحی داخلی در ساختمان ها دارید؟

به نظرم امروزه خانه‌ هوشمند یک بخش مهم و جدانشدنی از هر خانه‌ است؛ بنابراین پس از اتمام طراحی که با مشتری‌ها صحبت می‌کنم، من همچنان استفاده از وسیله‌های هوشمندسازی در طراحی داخلی را توصیه می‌کنم. من به استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند در طراحی‌هایم علاقه‌مندم و همیشه تلاش می‌کنم تا ردی از این تکنولوژی در طراحی هایم در اختیار مشتریان‌ام بگذارم

چگونه مشتری هاتان را قانع می‌کنید تا از تکنولوژی‌های هوشمندسازی استفاده نمیایند؟

درباره‌ موضوعاتی مثل مزایا و سازگاری خانه‌ هوشمند با محیط زیست و تأثیرگذاری آن در مصرف پایین انرژی با مشتری‌ها صحبت می‌کنم، البته در این زمینه بودجه طرف مقابل را در نظر می گیرم و اون را قانع می کنم که یکی از مزیت‌های مهم این سیستم اجازه دادن به صاحب‌خانه برای کنترل کردن کليدها از هر مکانی‌ است.

رابطه شما و پروژه هاتون در چه حد می باشد؟

در هر خانه‌ايی که طراحی می‌کنم، خودم را به جای کسانی می‌گذارم که قرار است آن‌جا زندگی کنند. بر اساس شرایط آن‌ها، طراحی مورد نظرم را پیاده‌سازی می‌کنم. از نظر من کیفیت مهم‌تر از کمیت است؛ همان‌طور که دوام و طول عمر محصول مهم‌تر از سبک است و به دنبال آن، اهمیت سبک هم بیش‌تر از پر کردن فضا با هر چیزی‌ است.

آیا خود را در عرصه‌ معماری داخلی و دکوراسیون از ديگران متمايز می‌دانید؟

قطعا با توجه به سابقه کم کاری که دارم هنوز خود را در ابتدای این مسیر ترسیم می کنم اما تمام تلاش خود را به کار می گیرم تا یک معمار واقعی باشم که توانایی آراستن همه چیز را داشته باشم و برای هر پروژه، طراحی و تکنولوژی‌های ضروری مربوط به آن را بر اساس دانش و تجربه‌ی قبلی‌ام پیاده‌سازی کنم. برای کارم ارزش بسیاری قائل هستم طوری که حتی بعد از اجرا و اتمام کارم پیگیر هستم تا مطمئن شوم همه چیز در جای درست‌اش قرار گرفته است.

نفش یک معمار داخلی را در یک ساختمان چگونه ارزیابی می کنید؟

نقش معمار داخلی و دکوراسیون باید یک معماری عالی و ناب باشد طوری که ساختمان خود درباره خود سخن بگوید. من معمار باید از فرصتهای ارائه شده در یک پروژه خاص، تصمیمات مبتنی بر واقعیت هایی مانند سلیقه و بودجه کارفرما و … را در نظر بگیریم و همچنین قبول ریسک و نشان دادن شجاعت برای قرار دادن تنوع در کارمان ضروری و مهم است. ضمناً ابتدا درباره شرایط فیزیکی، تاریخی و اجتماعی یک پروژه پژوهش می کنم، سپس تصمیم می گیرم که چه بخشی از آن، بازسازی گرفته شوند.

چند سخن مهم از معماران برجسته جهانی که الگوی خود می دانید را بیان کنید؟

يومينگ پی (Leoh Ming Pei) من معتقدم معماری، هنر واقعیت گرایی است. برای رسیدن به هنر باید از پایه و اساس شروع کرد.

دانیل لیبسکسند (Daniel Libskind) معماری بر پایه فلز و بتن نیست، عنصر شگفتی پایه و اساس این هنر است.

فیلیپ جانسون (Philip Johnson) معماری در اصل طراحی فضای داخلی است.
سزار پلی (Cesar Pell ) من ساختمان های خود را شبیه به تکه هایی از شهر می بینم، و در طرح های خود آن ها را به شکلی خاص برای شهروندان توضیح می دهم.
مشکلات زنان در جامعه معماری چیست؟
اولاً برخلاف مردان، زنان در حوزه های مختلف کاری در کنار رقابتی که با هم در عرصه های مختلف دارند، از همدیگر حمایت نمی کنند. دوماً زنان می توانند خالق آثار ناب معماری باشند اما متاسفانه از جانب مردان حمایت نمی شوند و به نقش زنان در حوزه معماری احترام نمی‌گذارند و بها نمی دهند. سوماً زنان بخاطر احساسات خالص و نابی که دارند می‌توانند عرصه های جدید در خلق فضاهای معماری بکر ارائه دهند چهارماً زنان در عرصه های مختلف ثابت کرده اند هیچ دست کمی از توانایی های مردانه ندارند چه بسا حتی با ظرافت و حوصله بسیار، پروژه های عالی تحویل داده اند

وظایف یک معمار در برابر صاحبخانه چیست؟

یک معمار باید طرح نابی را ارائه دهد چراکه مشتری های ما قرار است سالهای عمرشان را در طرح‌های ما زندگی و کار کنند بنابراین باید برایشان هویت بسازیم تا افراد ساکن در آن ساختمان به آرامش و رضایت روحی برسند
ویژگی های اخلاقی و رفتاری یک معمار در برابر مشتری ها چیست؟
مهمترین ویژگی مشارکت و همدلی یا مشتری و کارفرما است؛ هدفمند بودن ، پاسخگو بودن ، خاص بودن ، عملگرا بودن ، واقعگرا بودن، تأکید بر جنبه های اجتماعی و زیست محیطی و… از دیگر ویژگی های یک معمار خوب برای اجرای یک طراحی خوب به حساب می آید
آیا اگر مسابقه ای برای انتخاب پروژه های معماری در سطح استان یا کشوری صورت بگیرد، شما صاحب رتبه می شوید؟
تاکنون در تمام پروژه هایم نهایت تفکر و دقت را پیش گرفته ام تا به طرح مورد دلخواه ام برسم، پس از آن با جدیت بر اجرای طرح نظارت داشته ام، از تجربیات معماران داخلی و خارجی استفاده کرده ام و هر جا احساس کرده ام از مشاور حرفه ای در این زمینه بهره برده ام تا ایده هایم را به بهترین شکل ممکن توسعه دهم و به اجرا درآید. قطعا در طول اجرای پروژه ؛ ظرافت، زیبایی، تحقیق، کنجکاوی‌های شخصی و خیلی چیزهای دیگر با کارم گره خورده است. بنابراین همیشه دنبال کشفیات خارق العاده در عرصه بازآفرینی معماری بوده ام
یک جمله که همیشه برای خودت در زمینه معماری زمزمه میکنی؟

پیتر زومتور (معمار مینیمالیست سوئیسی و برنده جایزه پریتزکر سال ۲۰۰۹ میلادی) می گوید: من می خواهم ساختمان هایی بسازم که ظرفیت دوست داشته شدن را داشته باشند، همین؛ نه چیز خاص دیگری!

حرف پایانی؟

در تمام طول مدت کاری ام، خود را مشاور کارفرما و مشتری دانسته ام تا یک معمار؛ نیازها و دغدغه هایشان را شنیده ام و اولویت اصلی اشان را مشخص کرده ام بنابراین خودم به تنهایی پروژه را طراحی نمی کنم، بلکه طبق سلیقه آنها طراحی می شود و پروژه هام برگرفته از خواسته و نیازهایشان بوده است که در ذهنشان می گذرد و در مرحله اجرا ، ایده های معماری را با سلایق مشتری ترکیب می کنم تا به یک پروژه مورد قبول تبدیل شود
فرناز فتحی سرابی / مدیرمسئول پایگاه خبری روزنگار البرز
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا