آغاز همکاریهای مشترک برای توسعه صادرات و سرمایهگذاری در البرز در بازدید مدیرکل شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران از کارخانه نوآوری استان و نمایشگاه دائمی توانمندیهای تولیدی و صنعتی بر اهمیت همکاریهای مشترک دولت با اتاق بازرگانی و دیگر ارکان بخش خصوصی البرز در حوزه صادرات و واردات و لزوم برگزاری همایشها و اعزام هیاتهای تجاری تاکید شد.
هادی طالبیان و هیات همراه ضمن بازدید از کارخانه نوآوری استان و نمایشگاه دائمی توانمندیهای تولیدی و صنعتی اتاق بازرگانی البرز با رئیس و مدیران این پارلمان بخش خصوصی دیدار کردند.
در ادامه و طی نشستی که با حضور مدیرکل شبه قاره هند و همراهان وی، مدیرکل صمت، رئیس اتاق تعاون و مدیران و مسئولانی از حوزه سرمایهگذاری امور اقتصادی و دارایی استان برگزار شد، پرهام رضایی رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: با توجه به ظرفیتهای اقتصادی هند و ایران در حوزه صادرات و واردات تعاملات خوبی میان طرفین برقرار بوده و بازار دو کشور مذکور مکمل یکدیگر است.
همگرایی بخشهای اقتصادی البرز و نقش مؤثر آن در افزایش صادرات استان
وی در ادامه با اشاره به همگرایی و همافزایی روسای اتاقهای بازرگانی، تعاون و اصناف در قالب فعالیت دبیرخانه مشترک این مجموعههای بخشخصوصی گفت: با توجه به ظرفیتها و مزیتهای استان از جمله شهرکهای صنعتی متعدد و منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بینالمللی پیام تعامل مناسبی میان مدیران دولتی و بخش خصوصی برقرار است.
وی ادامه داد: همکاری و تعامل بین بخش دولتی و خصوصی البرز موجب شد که صادرات استان از ۳۵۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ به بیش از یک میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ برسد، مجتبی عبداللهی استاندار البرز نیز در این خصوص به طور مداوم با فعالان اقتصادی در ارتباط هستند و این تعاملات مثبت به توسعه استان کمک میکند.
وی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت نیز نقش مهمی در ارتباطات بینالمللی و چرخه واردات، تولید و صادرات دارد افزود: متأسفانه در ۴۰ سال گذشته نتوانستهایم بازارهای خوبی را به دست آوریم و اگر هم به دست آوردهایم، به راحتی آنها را از دست دادهایم. امکانات و ابزارهایی که در ایران داریم، نسبت به بسیاری از کشورها بیشتر است. به عنوان مثال ترکیه با ایجاد مراکز تجاری متعدد در عراق، بازارها را به راحتی تصاحب کرده است.
رضایی افزود: مراکز تجاری ایران در چند کشور ایجاد شده است اما باید خروجی مناسبی داشته باشند. حضور در نمایشگاهها نیز اهمیت زیادی دارد و باید به دنبال نمایشگاههایی باشیم که بتوانیم قراردادهای مؤثری در حاشیه برگزاری آن به امضاء برسانیم.
وی با بیان اینکه همکاری نزدیکتر میان بخشهای مختلف اقتصادی کشور میتواند به نتایج مثبت در این حوزه منجر شود، افزود: البرز جزو استانهای پیشرو در جذب سرمایهگذار خارجی است، در این راستا اتاق بازرگانی البرز برای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی همکاری لازم را خواهد داشت.
ضرورت بررسی چالشها و فرصتهای توسعه اقتصادی استان البرز در راستای تثبیت جایگاه صادراتی آن
در ادامه این نشست، محمد انصاری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت البرز با اشاره به جوان بودن این استان گفت: شرایط برای تبیین ظرفیتهای البرز هنوز مهیا نیست، اما با حضور مدیران با تجربه در حوزه اقتصادی جایگاه استان به تدریج در این زمینه تثبیت میشود.
وی افزود: صادرات موفق نیازمند تولید پایدار است و مشکلات زیرساختی و چالشهای ارزی بر صادرات تأثیر میگذارند، با توجه به حضور واحدهای بزرگ صنعتی و برندهای ملی در البرز سومین استان کشور از نظر نیاز ارزی است.
انصاری عنوان کرد: سه اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف در البرز به صورت همگرا و در کنار یکدیگر فعالیت میکنند که در نتیجه آن اقدامات مهمی از جمله احداث و راهاندازی محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی انجام شده که تاکنون میزبان برگزاری چندین نمایشگاه تخصصی بوده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت البرز با اشاره به ظرفیتهای بالای استان در حوزه صادرات گفت: البرز به لحاظ صنعتی، پنجمین استان کشور است و در حال حاضر بر اعمال سیاستهای جدید بر محور دانشبنیان کردن و صادرات محور کردن فعالیتهای تولیدی استان متمرکز شدهایم.
وی در بخش دیگری به ظرفیتهای استان البرز در زمینه تولید سیمان، صنایعغذایی و شیمیایی اشاره کرد و گفت: البرز در تولیدات مختلف از جمله دارو و پوشاک نیز پتانسیلهای بالایی دارد، یک شهرک تخصصی دارویی در البرز فعالیت دارد و اکنون به دنبال رفع موانع احداث شهرک نساجی استان هستیم.
راهبردهای جدید سازمان توسعه تجارت برای تسهیل صادرات و توسعه برندهای ایرانی در بازارهای بینالمللی
در ادامه این نشست هادی طالبیان مدیرکل شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران بازدید از کارخانه نوآوری استان، دیدار با رئیس و مدیران اتاق بازرگانی البرز و نمایشگاه توانمندیهای تولیدی و صنعتی را به عنوان نقطه آغاز همکاریهای مشترک با اتاق البرز و دیگر ارگانهای بخش خصوصی مانند اتاق تعاون و اصناف برشمرد.
وی با بیان اینکه یک هدف مهم سازمان توسعه تجارت ترویج و توسعه برندهای ایرانی و کاهش ریسکهای مربوط به صادرات و واردات است، گفت: موضوعاتی مانند رفع تعهد و تخصیص ارز از جمله چالشهایی هستند که باید به آنها پرداخته شود.
طالبیان همچنین به برنامههای مشترک برای تقویت روابط تجاری اشاره کرد و گفت: در حال برنامهریزی برای اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری و برگزاری همایشهای مشترک هستیم.
مدیرکل شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران به افتتاح دو مرکز تجاری ایران در دو شهر بمبئی و دهلی اشاره کرد و گفت: اگر اتاق بازرگانی تمایل به راهاندازی مرکز تجاری در هند داشته باشد از این موضوع استقبال میکنیم.
وی در بخش دیگری عنوان کرد: سه راهبرد توسعه، تسهیل و ترویج در ماموریت جدید سازمان توسعه تجارت در دولت چهاردهم تعریف شده است، وزیر صمت نیز بر احیای شورای عالی صادرات تاکید داشته است که به نظر میرسد که شورای کارگروه توسعه صادرات ذیل آن به عنوان یکی از ظرفیتهای جدید دوباره احیا خواهد شد.
در بخش دیگری از این نشست سیدرضا سیدآقازاده معاون بینالملل اتاق بازرگانی البرز به ظرفیتهای مناسب و مطلوب در دو کشور هند و پاکستان برای گسترش روابط تجاری با فعالان اقتصادی ایران بهویژه در استان البرز اشاره کرد و افزود: برای بهرهبرداری از این ظرفیتها، برگزاری وبینارهایی با حضور انجمنها و گروههای سرمایهگذاری ضروری است.
آقازاده تاکید کرد: برگزاری این وبینارها میتواند به عنوان یک بستر مناسب برای تبادل اطلاعات و معرفی ظرفیتهای سرمایهگذاری البرز عمل کند، در این جلسات فعالان اقتصادی و سرمایهگذاران میتوانند با فرصتهای موجود در این استان آشنا شده و همچنین چالشها و نیازهای بازارهای هند و پاکستان را بررسی کنند.