افزایش تقاضای دانش آموزان البرزی در رشته های مهارتی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: دورنمای وزارت آموزش و پرورش برای استان البرز با توجه به آمایش سرزمینی، صنایع و شهرکهای صنعتی اطراف این است که ۵۵ درصد از کل دانشآموزان دهمی در رشتههای هنرستانی و ۴۵ درصد در رشتههای نظری ثبت نام کنند.
لیلا الماسی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان البرز درباره هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان اظهار کرد: علاقه و انگیزه دانش آموزان یکی از موارد حائز اهمیت برای هدایت و راهبری در مورد انتخاب رشته تحصیلی مناسب است که برای سنجش این موضوع از آنها آزمونهای سنجش رغبت گرفته شده و نیز با گفتگوها و مصاحبههایی که با مشاوران خود دارند و فرمهایی که دانش آموزان، مشاوران و اولیا دانش آموزان تکمیل میکنند، این امر به صورت کمی نمره گذاری میشود.
وی افزود: در مقوله توانمندی نیز با اتکاء به آزمون توانمندی و بررسی وضعیت تحصیلی دانشآموز در سه پایه هفتم، هشتم و نهم و با تاکید بر ضریب سه در پایه نهم، معیارهای کمی لازم به دست میآید و خروجی فرآیندهای گفته شده و به همراه جلسات و گفتمانهای مشاورهای، بازدیدها و آرزوهای پیشرفت، نمایشگاههای هفته مشاغل و … ، در برگه هدایت تحصیلی خواهد بود.
این مسئول اضافه کرد: بعد مهم دیگر در هدایت تحصیلی، نیاز جامعه و آمایش سرزمینی است. رشتههایی در دوره دوم متوسطه در مدارس نظری و هنرستانها ارائه میشود که تطابق بیشتری با نیاز جامعه و بازار کار داشته باشد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان البرز ادامه داد: هدایت تحصیلی به دانش آموز کمک میکند بر اساس علایق و استعدادهایش رشتههای تحصیلی، حرفهها و شغلهای مورد نیاز جامعه را بشناسد و براساس آن به انتخاب و اولویتبندی رشتههای تحصیلی مورد نظر خود اقدام کند.
الماسی ادامه داد: سال گذشته میزان ورود به رشتههای مهارتی در هنرستانهای فنی حرفهای و کاردانش ۴۳ درصد بود و پیش بینی امسال ۴۵ درصد است و در پایان برنامه توسعه هفتم باید ۵۰ درصد دانش آموزان در رشتههای مهارتی و هنرستانها ثبت نام شوند.
این مسئول خاطرنشان کرد: دورنمای وزارت آموزش و پرورش برای استان البرز با توجه به آمایش سرزمینی، صنایع و شهرکهای صنعتی اطراف این است که ۵۵ درصد از کل دانشآموزان دهمی در رشتههای هنرستانی و ۴۵ درصد در رشتههای نظری ثبت نام کنند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش ادامه داد: توجه به مهارت آموزی و پرداختن به رشتههای مهارتی در هنرستانها گامی در جهت تربیت نیروی کار ماهر است و به بخش تولید کمک به سزایی می کند.
وی افزود: رشته های فنی حرفهای و کاردانش در زمینههای هنر، صنعت، کشاورزی و خدمات هنرجو میپذیرد و در پایان نیروی کار ماهر و آماده کار را به جامعه تحویل میدهد.
الماسی افزود: خوشبختانه نگاه جامعه به رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش در سنوات گذشته اصلاح شده و دانش آموزان و خانوادهها نگاه درست و مثبتی به این رشتهها دارند و تمایل به حضور در هنرستانها به حدی رسیده است که در برخی رشتهها با تقاضای زیادی مواجه هستیم و مدارس و هنرستانهای ما ظرفیت لازم برای پاسخگویی به این تقاضا را ندارند و لازمه این کار توسعه و ایجاد هنرستانهای بیشتر در سطح استان است.