تاکید بر حجاب و عفاف در آیه ۵۹ سوره احزاب آيه ۵۹ سوره احزاب بيان مي دارد زنان مومن براي اينکه مورد آزار افراد هرزه قرار نگيرند به گونه اي خود را بپوشانند که زمينه اي براي بي حرمتي به آنها فراهم نگردد.
آيه ۵۹ سوره احزاب بيان مي دارد زنان مومن براي اينکه مورد آزار افراد هرزه قرار نگيرند به گونه اي خود را بپوشانند که زمينه اي براي بي حرمتي به آنها فراهم نگردد.
با ايها النبي، قل لازواجک و بناتک و نساء المومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلک ادني ان يعرفن فلايوذين و کان الله غفورا رحيما؛ اي پيامبر به زنان و دختران خود و به زنان مومن بگو روسری هاي بلند بر خود بيفکنند اين عمل مناسب تر است تا به عفت و پاکدامني شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند و خداند آمرزنده ي مهربان است. سوره احزاب آيه 59
حجاب در لغت به معناي مانع و پرده و پوشش آمده است. حجاب به معناي پوشش اسلامي بانوان داراي دو بعد ايجابي و سلبي است. بعد ايجابي آن وجوب پوشش بدن و بعد سلبي آن حرام بودن خودنمايي به نامحرم است و اين دو بعد بايد در کنار يک ديگر باشند تا حجاب اسلامی محقق شود. گاهي ممکن است يک بعد باشد ولي ديگري نباشد که در اين صورت نمي توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
اگر به معناي عام هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بناميم حجاب مي تواند اقسام متفاوتي داشته باشد از جمله حجاب ذهني، فکري و روحي، علاوه براين در قران از انواع ديگر حجاب که در رفتار خارجي انسان تجلي مي کند نام برده شده است مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان در مواجهه با نامحرم توصيه شده است.
جلابيب جمع جلباب به معناي مقنعه اي است که سر و گردن را مي پوشاند. يا پارچه بلندي است که تمام بدن و سر و گردن را مي پوشاند. مقصود اين است که با روپوشي که زن بر تن مي کند محل گريبان و گردن را بپوشاند با توجه به معاني جلباب و از جمله اين معني که پارچه ي بلندي براي پوشيدن تمام بدن و سر و گردن است در معناي امروزي مي توان پوشش چادر را با جلباب همانند و مشابه در نظر گرفت.پوشش، معرف شخصيت و عفت زن مومن است و موجب مي گردد که افراد لاابالي جرات نکنند به او جسارت کرده و به ديد شهوت و هوسراني به او بنگرند.
آيه 59 سوره احزاب بيان ميدارد زنان مومن براي اينکه مورد آزار افراد هرزه قرار نگيرند به گونه اي خود را بپوشانند که زمينه اي براي بي حرمتي به آنها فراهم نگردد.
خداوند در اين فرموده اش ابتدا فلسفه ي حجاب را تبيين مي کند و با تهديد و زور دستور حجاب را مطرح نمي کند و سپس به بيان الگوي عملي پوشش، يعني جلباب که پوشش خاص آن زمان بوده است اشاره مي کند در اينجا مي توان نتيجه گرفت که براي ايجاد فرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه بايد ابتدا پايه هاي اعتقادي و بينش فرد را نسبت به اين موضوع محکم کنيم و اين يعني نهادينه سازي باورهاي درست و فرهنگ سازي دقيق. بنابراين تهديد و اجبار هيچ گاه به عنوان اولين راهکار اثربخش نخواهد بود.
اين آيه به پيامبر فرموده است که ابتدا به زنان و دختران خود و بعد به زنان مومن بگو که حجاب را رعايت کنند. يعني در امر به معروف، اول از خودي ها و نزديکان شروع کنيم سپس به سراغ ديگران برويم. همچنين در احکام الهي تفاوتي ميان همسران و دختران پيامبر با ديگر زنان وجود ندارد و احکام ديني بايد مورد توجه و استفاده ي همه قرار گيرد.
تهيه و تنظيم: سرهنگ سيد مرتضی موسوی معاون فرهنگی اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز