اخبار ایران و جهاناخبار ویژهاقتصادیپر بازدیدهایادداشت

خودروسازانی که همچنان سیری ناپذیرن! با وجود اینکه در ماه های اخیر تورم کاهش یافته است اما خودروسازان تقاضای افزایش قیمت دادند هر چند که شورای رقابت آب پاکی را روی دست آنها ریخت و گفت قرار است هر سه ماه یکبار افزایش قیمت داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

اگر تورم نیز یکی از مؤلفه‌های افزایش قیمت خودرو باشد، باید گفت که براساس اعلام بانک مرکزی تورم کاهش یافته است.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی پیش از این، در آیین رونمایی از سامانه یکپارچه احکام قضایی گفت که با اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی و بدنه اقتصادی دولت در ماه‌های گذشته آرامش نسبی در بازارها برقرار شده و شاهد کاهش تورم هستیم. این شرایط در خردادماه به‌وضوح دیده شد و برآوردهای بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که این کاهش  تورم همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: نرخ ارز نیز به ثبات رسیده و معتقدیم که این ثبات باید تداوم داشته باشد و ادامه این ثبات می‌تواند منجر به تغییرات اساسی در انتظارات و اعتماد فعالان اقتصادی کشور شود

همچنین براساس گزارش مرکز آمار ایران در فصل بهار ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٩,٣ درصد است‌ که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (١٢.٨ درصد)، ٣.٥ واحد درصد کاهش داشته است.

اما در شرایطی که بازار خودرو آرام گرفته است و شرای رقابت هم 2 بار قیمت خودرو را برای خودروسازان افزایش داده است، ‌‌شنیده‌ها حاکی از آن است که خودروسازان داخل مجددا درخواست افزایش قیمت‌ برای محصولاتشان را داده‌اند.

پیگیری ها حاکی از آن است که این درخواست افزایش قیمت خودروسازان، به سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده ارائه شده است اما سازمان حمایت هنوز به شورای رقابت نداده است.

البته اخیرا شورای رقابت قیمت 5 محصول سایپا را افزایش داد و نرخ‌های جدید را اعمال کرد اما بررسی‌ها حاکی از آن است که خودروسازان داخل دوباره دنبال افزایش قیمت تا 30 درصد آن هم در سال مهار تورم هستند.

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر بررسی افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت ضمن رد شایعات مربوط به افزایش قیمت خودرو گفت: به هیچ عنوان قرار نیست هر 3 ماه یکبار قیمت خودرو افزایش یابد، براساس دستورالعمل کارگروه خودرو،  شورای رقابت موظف است تا رصد بازار و روند تولید و توزیع خودرو را مورد بررسی قرار دهد و در این راستا مسیر آنالیز قیمتی انواع محصولات نیز انجام می‌شود اما این امر به این معنا نیست که هر 3 ماه یکبار قیمت خودرو افزایش می‌یابد در واقع برخی جمله مذکور را به صورت غلط تفسیر کرده‌اند.

بررسی وضعیت تولید خودروی سواری در 5 ماهه ابتدای امسال نیز حاکی از آن است که در 5 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید خودروی سواری 23 درصد افزایش داشته است به‌طوری که در سال گذشته در 5 ماهه ابتدای سال 370 هزار و 166 دستگاه خودرو تولید شده بود که تولید آن در 5 ماهه نخست سال به 456 هزار و 126 دستگاه افزایش یافته است

بایستی با ورود نهادهای نظارتی، همچنین سازمان حمایت و با همکاری شورای رقابت، ‌با درخواست‌های غیرمتعارف خودروسازان که بازار آرام خودرو را به هم می‌زند، موافقت نشود و اگر خودروسازی قصد داشت با افزایش قیمت، در واقع ثبات بازار خودرو را به هم بزند، با برخورد قانونی و جدی نهادهای نظارتی مواجه شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا