اخبار شهرستان هامدیریت شهری

پیگیری شهرداری هشتگرد در احیا کاروانسرای تاریخی ینگی امام بی نتیجه ماند!  شهردار هشتگرد با بیان اینکه طرح توجیهی برای احیا کاروانسرای ینگی امام به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده است , گفت: دستگاه‌های حاکمیتی اقدامات گذشته شهرداری برای حفظ و نگهداری این بنای تاریخی ، تصمیمی عام المنفعه برای بهره‌برداری از آن اتخاذ نمایند .

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

کاروانسرای تاریخی صفوی ینگی امام که در بخش شرقی هشتگرد و در ناحیه منفصل به همین نام واقع شده است یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر می‌باشد .

شهرداری هشتگرد از دهه‌های گذشته برای احیا و بهره‌برداری از این کاروانسرا تلاش داشته و این تلاش‌ها به قبل از ثبت این کاروانسرا در فهرست آثار ملی ایران برمی‌گردد .

همکاری با اداره میراث فرهنگی برای ساماندهی محوطه و واگذاری ملک به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع در سنوات قبل برای حفظ و نگهداری از این مجموعه ارزشمند از جمله اقداماتی است که مستندات آن نیز موجود می‌باشد .

اهمیت این بنا برای شهروندان و شهرداری در حدی است که با پیشنهاد نخبگان سالروز ثبت این بنا در فهرست آثار ملی ۱۷ آذر به عنوان روز فرهنگی هشتگرد انتخاب گردیده و هر ساله برای بزرگداشت این روز برنامه‌های متنوعی با حضور اندیشمندان و صاحب نظران همراه با بازدید از این مجموعه توسط مدیریت شهری با همکاری اداره میراث فرهنگی صورت می‌گیرد .

پیام رئیسی شهردار هشتگرد در تشریح اقدامات شهرداری  بیام داشت : پس از خبر خوشی که در سال ۱۴۰۲ مبنی بر ثبت این کاروانسرا در فهرست جهانی یونسکو منتشر گردید شهرداری و شورای اسلامی شهر بلافاصله طی مکتوبی موضوع را از طریق مجتبی عبداللهی استاندار محترم البرز و اداره کل میراث فرهنگی پیگیر گردید و آمادگی خود را برای بهره‌برداری از این بنا اعلام نمود و نتیجه جلسات مکرر با مسئولین مربوطه تهیه طرح توجیهی جهت ارائه به وزارت میراث فرهنگی برای اخذ موافقت از سوی آن وزارت بوده است.

وی ادامه داد : با تلاش کارشناسان شهرداری و با اقدام اداره سیما ، منظر و فضای سبز با حمایت از پژوهشگران ، طرح توجیهی مربوطه مشتمل بر ۱۹۸ صفحه تهیه و به اداره مطبوع ارسال شد.

شهردار هشتگرد افزود: پس از چندین ماه از اقدام شهرداری و پیگیری‌های مکرر رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده و طرح پیشنهادی که می‌تواند این کاروانسرا و مجموعه اطراف را به قطب گردشگری ، فرهنگی ، مذهبی و تفریحی تبدیل نماید بی‌نتیجه مانده و اقدامی صورت نگرفته است .

این مسئول اضافه کرد: شهرداری کماکان پیگیری مستمر برای این موضوع انجام خواهد داد و انتظار می‌رود تا دستگاه‌های حاکمیتی و مرتبط ضمن مد نظر قرار دادن اقدامات گذشته شهرداری برای حفظ و نگهداری این بنای تاریخی ، تصمیمی عام المنفعه برای بهره‌برداری از آن اتخاذ نمایند .

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا