اخبار ویژهپر بازدیدهاعلمی و فناورینشست خبری

افزایش یک میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۲ وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته یک میلیارد دلار صادرات بخش کشاورزی نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است، گفت: به دنبال آن هستیم تا محدودیت ها و موانع بر سر راه دانش بنیان ها را برداریم و در زمینه صدور مجوزها برای آنان تسهیلگری داشته باشیم.

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه افتتاح آزمایشگاه مرجع محصولات نانویی و معرفی تولیدات فناورانه مشترک پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و ۱۲ شرکت دانش بنیان در کرج با حضور سید مجتبی خیام نکویی رییس سازمان تات برگزار شد، با بیان اینکه بخش کشاورزی حدود چهار سال است نرخ رشد ارزش افزوده منفی داشت، بر این اساس نرخ رشد منفی در بخش کشاورزی در تابستان ۱۴۰۲ به منفی ۳.۲ رسیده بود که در نهایت پایان زمستان این عدد به مثبت نیم درصد رسید، اظهار داشت : امروز در بهار ۱۴۰۳ انتظار می‌رود روند رو به رشد ادامه پیدا کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه روند نرخ رشد کشاورزی در کشور بهبود یافته ، تصریح کرد: شاخص کل تورم کشور در اردیبهشت ماه جاری ۲.۸ درصد بود که در مواد خوراکی ، کالای اساسی مربوط به کشاورزی این شاخص ۱.۸ درصد بود بنابراین از شاخص کل هم پایین تر بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه به صورت ویژه این شاخص در گوشت قرمز هشت دهم درصد، در گوشت سفید هشت دهم درصد درصد، شیر و لبنیات منفی چهاردهم درصد بوده است، بیان داشت: امسال وضعیت ذخایر قابل نهاده های اساسی مقایسه با سال گذشته نیست بنابراین اعلام شد هبه هر میزانی که موکب ها ، هیات ها میخواهند حتی در مسیر ایران تا کربلا می توانیم ذخایر را تامین کنیم.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی؛ دلیل اتفاقات رو به جلو سیاست ها و راهبردهای ترسیمی دولت سیزدهم است چراکه دغدغه ای غیر از تولید ندارد و به حواشی توجه نمی کند.

نیکبخت افزود: بر این اساس با حداکثرسازی تولید واحدهای باظرفیت، در تلاش برای رفع دغدغه ها در مسیر تولید هستیم ، تا جلوی نوسانات میزان کالا را بگیریم ، بنابراین در بازار ، صنعت، صادرات و تولیدات صادرات محور از اهداف ما است .

وی تاکید کرد: باید به شکلی رفتار کنیم که نگاه تولید کننده به سمت صادرات باشد با این نگاه که منابع پایه نیز نیاز به حفاظت دارد باید در نظر بگیریم خاک و آب نباید خسارت ببیند و با افزایش بهره وری بتوانیم‌ کار تولید را انجام بدهیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: سه رکن اساسی کشاورزی دانش بنیان، تحلیل پژوهشی ، آموزش خوب ، استفاده از همه روش های آموزش کشاورزی و ترویج است و به دنبال این هستیم فناوری و تکنولوژی های نوین را با حضور گسترده و میدانی داشته باشیم تا راندمان را بالا ببریم .

وی با بیان اینکه بر این اساس بسترها برای استفاده از ظرفیت های آزمایشگاهی پژوهشکده ها و موسسات کشاورزی فراهم شده است، تاکید کرد: به دنبال آن هستیم تا محدودیت ها و موانع بر سر راه دانش بنیان ها را برداریم و در زمینه صدور مجوزها برای آنان تسهیلگری داشته باشیم.

این مسئول اضافه کرد: همچنین تلاش می شود بازار خوبی برای محصولات دانش بنیان داشته باشیم تا به سوددهی برسند؛ در بخش صادرات نیز در تلاش برای باز کردن مسیر فعالیت شرکت های دانش بنیان هستیم تا در جهت تامین نیاز داخلی و صادرات فعالیت داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه عمده محصولات اساسی کشاورزی در داخل کشور تولید می شود، ادامه داد: امروز برای تامین غذای کشور هیچ راهی جز توجه به بخش کشاورزی دانش بنیان و فناورانه نداریم.

نیکبخت گفت: اگرچه در برخی بخش ها عقب ماندگی وجود دارد اما با توجه به ظرفیت ها از جمله همکاری ۳۰ شرکت دانش بنیان با پژوهشکده بیوتکنولوژی که تولید اقتصادی دارند در تلاش برای اقدامات پرثمرتر هستیم .

در ادامه؛ بازدید مزرعه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در راستای معرفی ارقام جدید گندم و جو اقلیم‌های مختلف را از دیگر برنامه‌های بازدید یک روزه وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه از موسسات تحقیقاتی سازمان تات در استان البرز بود.

تأمین مطمئن نهاده، پایه تولید پایدار است

محمدعلی نیکبخت در حاشیه بازدید از مزرعه تات؛ عنوان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در ۱۲ ماه منتهی به خرداد ۱۴۰۳ قدم‌های بزرگی برای تولید محور کردن رویدادهای مدیریتی، اجرایی و ستادی برداشته است.

وی افزود: در حال حاضر قرارگاه‌های امنیت غذایی محملی برای تصمیم‌های اجرایی در راستای تولید است و این مراکز تصمیم‌گیری، ماهیت تولید را جایگزین دغدغه‌های بازار مانند آنچه در سال گذشته بود، کرده‌اند.

نیکبخت تاکید کرد: هدف ما رساندن تولید داخل بر روی سکوی صادرات پایدار است و این اقدام را هم‌زمان با یکنواخت‌سازی تولید داخل به پیش می‌بریم و معتقدیم بازار داخل مطمئن و صادرات، در عرض هم حرکت می‌کنند و پشتیبان یکدیگرند.

وزیر جهاد کشاورزی عمل به تعهدات حمایتی را نشانه عزم راسخ مدیریت کلان کشاورزی برای جهش تولید دانست و گفت: برخلاف مدت مشابه، در حال حاضر نهاده‌های مورد نیاز تولید برای ۶ ماه نخست سال تأمین شده و برنامه اجرایی شش ماهه دوم با قوت در حال اجراست، یعنی؛ تولیدکننده دغدغه‌ای به جز تولید نداشته باشد.

وی با بیان اینکه تأمین مطمئن نهاده، پایه تولید پایدار است، افزود: شاید در ادوار گذشته نیاز سالانه نهاده محقق می‌شد اما اطمینان‌بخشی به تولیدکننده، تأمین نهاده به میزان لازم در زمان و مکان مقرر است و این شرایط برای بهره‌برداران در حال حاضر مهیا شده است.

گفتنی است؛ بر اساس گزارش‌ها، تکاپوی نهاده در سامانه بازارگاه، بهای آن را در بازار آزاد به زیر قیمت مصوب رسانده است.

شایان ذکر است آزمایشگاه مرجع نانو پژوهشگاه در راستای توسعه فناوری نانو در تولیدات کشاورزی با تایید کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی در زمینه صدور گواهی تاییدیه محصولات نانویی کشاورزی فعالیت خواهد داشت.

فرناز فتحی سرابی مدیرمسئول پایگاه خبری روزنگار البرز 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا