اجتماعیاخبار ویژهپر بازدیدهانشست خبری

ساماندهی ثبت‌نام دانش آموزان اتباع بیگانه در البرز مدیرکل آموزش و پرورش از کاهش ثبت‌نام بیش از ۲ هزار نفر دانش آموز اتباع بیگانه در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال‌های گذشته سازوکار قوانین و مقررات بازتر بود اما در حال حاضر فقط اتباع مجاز ثبت‌نام می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

 علی حجرگشت در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته معلم در اداره کل آموزش و پرورش استان البرز برگزار شد، از نداشتن زمین مناسب برای ساخت مدرسه در استان در جهت راستای رفع کاهش کمبود کلاس درس خبر داد.

وی با اشاره به تصویب ۱۰۰ مدرسه در سفر اول آیت الله سید ابراهیم رییس رییس جمهور به استان، افزود: در سفر دوم استانی ایشان به البرز ۱۰۰ مدرسه دیگر مصوب شد.

این مسئول با اشاره به طرح نهضت مدرسه سازی در استان، گفت: با توجه به کمبود کلاس های درس، ساخت ۱۰۰ مدرسه دیگر نیز مد نظر قرار گرفته است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به اینکه در برخی از شهرهایی مانند کرج، فردیس، کمالشهر، شهر جدید مهستان و محمدشهر تراکم بالای کلاس آموزشی را داریم، تاکید کرد: از تمام نیکوکاران، خیرین مدرسه ساز و دستگاه های اجرایی درخواست همکاری و مشارکت در کاهش حل معضل کمبود مدارس را دارم.

استان البرز به ۴۰ مدرسه نیاز دارد 

وی ضمن درخواست از دستگاه های ملی و استانی برای اهدای زمین مناسب به این اداره کل، تصریح کرد: به حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار کلاس درس در استان نیاز داریم تا به حد استاندارد و مطلوب سرانه‌های آموزشی برسیم.

این مسئول با بیان اینکه سالانه هشت تا ۹ هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی به علت مهاجرپذیر استان به البرز اضافه می‌شود، اظهار داشت: به حدود ۳۰ تا ۴۰ مدرسه ۱۲ کلاسه نیاز داریم.

عملکرد مثبت دولت سیزدهم در سرانه ورزشی مدارس البرز

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در سرانه ورزشی، عنوان کرد: قبل این دولت سیزدهم کمتر از پنج زمین چمن ورزشی در مدارس استان وجود داشت اما اکنون به تعداد ۵۰ زمین مورد رسیده است و تا پایان سال جاری ۲۰ زمین دیگر نیز آماده می شود.

حجرگشت با بیان اینکه البرز از نظر فضای اردوگاهی برای اردوهای دانش آموزی فقیر بوده، اذعان داشت: خوشبختانه اردوگاه شهید بهشتی کردان و  اردوگاه حضرت فاطمه الزهرا (س) ماهدشت طی دو سال اخیر احیا شده است.

به گفته وی ؛ اردوگاه حضرت فاطمه الزهرا (س) متعلق به آموزش و پرورش تهران بوده است که به دستور رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و با پیگیری مسئولان استانی در ابتدای سال‌جاری به البرز واگذار شد.

غربالگری دانش آموزان پایه اول ابتدایی

این مسئول از توزیع شیر میان ۲۴۰ هزار نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی و همچنین غربالگری کامل دانش آموزان پایه اول ابتدایی در حوزه های مختلف بینایی، شنوایی، اختلالات یادگیری و … خبر داد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه هر ساله سنجش نوآموزان در فصل تابستان انجام می شد اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، بنا شد امسال تا پایان اردیبهشت ماه این امر که از دی ماه ۱۴۰۲ آغاز شده است، به پایان برسد، ابراز داشت: تاکنون سنجش نوآموزان به میزان ۸۲ درصد انجام شده است

به گفته حجرگشت؛ اگر دانش آموزی شرایط لازم برای ورود به مدارس عادی را نداشته باشد، در مدارس استثنایی استان پذیرش می شود.

درخشش بی‌نظیر دانش‌آموزان البرزی در کنکور و جشنواره‌های کشوری

 وی با اشاره به درخشش دانش آموزان البرزی در کنکور و جشنواره‌های مختلف کشوری، خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی گذشته دانش آموز البرزی رتبه سوم رشته ریاضی را در کنکور سراسری به دست آورد، دانش آموزان این استان ۳۵ مدال در مراحل مقدماتی المپیادهای کشوری کسب کردند و ۱۲ دانش آموز به جشنواره خوارزمی راه یافتند.

این مسئول از کسب رتبه اول کشور در زمینه تئاتر درسی و تعداد بالای شرکت کنندگان در پرسش مهر ریاست جمهوری دانش آموزان البرزی در سال گذشته خبر داد.

ضریب تاثیرگذاری ۶۰درصدی معدل در پذیرش کنکور

به گفته حجرگشت؛ پذیرش دانش آموزان در دانشگاه از دبیرستان به کنکور طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال انتقال است، یعنی معدل دانش آموزان در پذیرش در کنکور سراسری تاثیرگذار است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه سال گذشته ضریب تاثیر معدل دیپلم در پذیرش دانشگاه های سراسری، ۴۰ درصد و کنکور ۶۰ درصد بود که امسال ضریب تاثیرگذاری معدل به ۵۰ درصد رسیده است، افزود: سال آینده نیز ۶۰ درصد معدل دیپلم و ۴۰ درصد کنکور در پذیرش دانشگاه تاثیر خواهد داشت و سالانه این درصد افزایش می یابد تا به ۳۰ درصد کنکور و ۷۰ درصد معدل برسد.

حجرگشت ادامه داد: امسال امتحانات دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم نیز نهایی است و معدل سه سال آخر آنها در پذیرش دانشگاه لحاظ می شود، بنابراین دانش آموزان و اولیای آنها توجه ویژه ای در این زمینه داشته باشند.

پایین بودن آمار ترک تحصیل دانش‌آموزان البرزی 

وی با بیان اینکه البرز در زمان شیوع ویروس کرونا‌ و پس از این اپیدمی از لحاظ پایین بودن تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل یا ترک تحصیل جزو رتبه های اول تا سوم کشور است، اذعان داشت: آمار ثبت احوال با آمار جامعه در این زمینه به دلیل مهاجرت پذیری استان البرز تطابق ندارد.

 این مسئول با اشاره به شناسایی حدود ۷۰ درصد دانش آموزان ترک تحصیل در طرح شهید محمودوند، گفت: در قرارگاه اجتماعی البرز نیز این موضوع مطرح و مقرر شد مدیران محلات در معرفی دانش آموزان بازمانده از تحصیل به ما کمک کنند زیرا هیچ دانش آموزی نباید به هر دلیل از تحصیل باز بماند.

به گفته وی؛ سالانه ۳۰ هزار دانش آموز البرز از پایه ۱۲ خارج می شوند در حالی که ۴۲ هزار ورودی پایه اول داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز اضافه کرد: در سال‌های گذشته سازوکار قوانین و مقررات بازتر بود، دانش آموزان اتباع بیشتری در مدارس ثبت نام می کردند اما از سال گذشته این امر قانونمند شد و باید با مجوز قانونی ثبت نام کنند.

وی با اشاره به اختصاص بخشی از زندان رجایی شهر به دانشگاه فرهنگیان، گفت: در این زمینه مطالبه داشتیم و مجتبی عبداللهی استاندار البرز نظر مساعد دارد که در این زمینه با جدیت پیگیر هستیم.

 رتبه‌بندی ۲۵ هزار نفر از معلمان البرزی 

حجرگشت با بیان اینکه برای اولین بار تعداد دانش آموزان اتباع در سال تحصیلی جاری به نسبت سال قبل ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافت، اظهار کرد: اکنون حدود ۲۳ هزار دانش آموز اتباع در مدارس البرز مشغول تحصیل هستند که بیشترین فراوانی در شهرستان های ساوجبلاغ و چهارباغ است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۵ هزار نفر از معلمان مشمول قانون رتبه بندی شدند که ۱۵ هزار نفر از آنها در مرحله اول اعتراض داشتند و از این تعداد اعتراض حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر وارد بود و رتبه آنها ارتقا یافت، تشریح داد: حدود ۲۶ تا ۲۷ درصدی میانگین حقوق معلمان از طریق رتبه بندی افزایش یافته است.

حجرگشت ضمن اشاره به جذب نیروی انسانی، تصریح کرد: سیاست آموزش و پرورش و مسئولین نظام این است که معلم را فقط از طریق مجرای قانونی یعنی دانشگاه فرهنگیان جذب کند اما چون پذیرش دانشگاه فرهنگیان کم است از این رو مجبوریم از طریق آزمون و استخدام‌هایی که از طریق ماده ۲۸ اتفاق می‌افتد، جذب انجام دهیم.

وی افزود: سال گذشته حدود ۱۶۰۰ نفر در استان البرز در رشته‌های آموزگاری، دبیری، هنرآموزی و نیروهای کیفیت بخشی که شامل مربی، مشاور و مراقب سلامت جذب شدند.

این مسئول با بیان اینکه امسال ۷۲ هزار معلم در سطح ملی و ۲ هزار نفر در استان جذب می شود، افزود: مرحله اول آزمون توسط دانشگاه فرهنگیان برگزار شده و این معلمان پس از گزینش و مصاحبه نهایی استخدام می شوند.

کمک به مدارس دولتی اختیاری است نه اجباری

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز با بیان اینکه اختصاص سهمیه کتاب های درسی به آموزش و پرورش استان ها بر اساس آمار ثبت نام در سامانه انجام و به همان تعداد کتاب توزیع می شود، گفت: ثبت نام از اوایل اردیبهشت آغاز شده و دانش آموزان می توانند نسبت به این امر اقدام کنند.

حجرگشت با تاکید بر اینکه مدارس دولتی عادی از نظر قانونی حق دریافت مبالغی تحت عنوان ثبت نام، شهریه و … را ندارند، بیان کرد: اما با توجه به اینکه آموزش و پرورش نمی تواند همه نیازهای مدارس دولتی را تامین کند، اولیا در صورت تمایل می توانند مبالغی را به عنوان کمک به مدارس پرداخت کنند.

تشریح برنامه‌های گرامیداشت روز معلم در البرز

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز ضمن تشریح برنامه‌های گرامیداشت‌ در روز معلم ، عنوان کرد: به جهت گرامیداشت مقام معلم دیدار معلمان نمونه با مقام معظم رهبری، دیدار ۴۰ نفر از معلمین نمونه با استاندار و همچنین دیدار ۳۰۰ معلم منتخب و نمونه استانی با رئیس جمهوری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در استان با نواختن زنگ سپاس معلم در یکی از مدارس این برنامه‌ها آغاز شده و در همه مناطق هشتگانه و تمام شهرهای اقماری مسئولین محترم شهر و روستا هم برنامه‌های مدونی را پیش بینی کرده‌اند که در این ایام برگزار خواهد شد.

این مسئول تاکید کرد: یک رویکرد مهم و جدید دولت محترم در خصوص مسائل آموزش این است که هزینه کردن برای آموزش و پرورش یک سرمایه‌گذاری است و بر روی این موضوع تاکید داشتند.

فرناز فتحی سرابی مدیرمسئول پایگاه خبری روزنگار البرز 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا