اجتماعیاخبار ویژهپر بازدیدهانشست خبری

توسعه کمربندهای سبز استان البرز در سال ۱۴۰۳ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به اجرای طرح ۴۰۰ هکتار جنگل‌کاری در حاشیه جاده ماهدشت به اشتهارد، گفت: سرانه فضای سبز در استان را از ۱۱ متر مربع به ۲۰ مترمربع افزایش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

اصغر بیات در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز برگزار شد، بیان داشت: امسال ۷۵۰ هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان با هدف مقابله با کانون های ریزگرد نهالکاری و بوته کاری شده است؛ از این میزان ۵۰۰ هکتار آن در بیابان های اشتهارد اجرا شده که در هفته منابع طبیعی بهره برداری می شود.

طرح ۴۰۰ هکتار جنگل‌کاری در جاده ماهدشت-اشتهارد

وی با اشاره به اجرای طرح مردمی سراسری کاشت یک میلیارد اصله نهال در سراسر کشور، تصریح کرد: کاشت هشت میلیون اصله نهال در سطح ۲۰ هزار هکتار از عرصه های این استان هدفگذاری شده که در طول چهار سال اجرا خواهد شد.

این مسئول از اجرای طرح ۴۰۰ هکتار جنگل‌کاری در حاشیه جاده ماهدشت به اشتهارد با مشارکت اداره کل راهداری و بسیج سازندگی استان خبر داد و اظهار داشت: در هفته منابع طبیعی اجرای این طرح با مشارکت هلال احمر آغاز می شود.

افزایش سرانه فضای سبز از ۱۱ متر مربع به ۲۰ مترمربع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده در هر هکتار ۴۰۰ اصله نهال کاشته می شود که با کاشت این تعداد نهال سرانه فضای سبز در استان را از ۱۱ متر مربع به ۲۰ مترمربع خواهیم رساند.

بیات با بیان اینکه نهالستان بزرگ کرج به عنوان نهالستان مادری کشور، عنوان کرد: سهم البرز در تولید یک میلیارد اصله نهال ۱۶ درصد است در حالیکه بیش از تعهد البرز در استان تولید نهال داشتیم.

ظرفیت ۱۰ برابری جمعیت البرز نسبت به میانگین کشوری

وی با اشاره به وضعیت آلاینده ها و همچنین تراکم بسیار بالای جمعیت و صنایع در البرز، خاطرنشان کرد: البرز مساحتی بالغ بر ۵۰۰ هزار هکتار دارد که تراکم جمعیت در آن ۱۰ برابر ظرفیت موجود است .

به گفته این مسئول ؛ بیشترین تراکم جمعیت و صنایع در محدوده میانی و جنوبی استان دیده می شود و بالغ بر ۲۵۰ هزار هکتار آن که شامل جاده چالوس و طالقان است تراکم جمعیت ندارد که میزان تولید کربن در مناطقی متراکم بسیار بالا است.

توسعه پوشش گیاهی عامل کاهش آلودگی هوا 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با بیان اینکه تنها عاملی که به کاهش آلودگی و جذب کربن کمک کند توسعه پوشش گیاهی است، اذعان داشت: بالاترین اهمیت و حساسیت در استان های تهران و البرز دارد که می طلبد همت تمام دستگاه ها در این موضوع دیده شود تا بخشی از این آلودگی ها را جذب کرده و به هوای پاک، خاک سالم و آب سالم برسیم.

بیات با اشاره به لزوم اجرای طرح های آبخیزداری این اداره کل، مطرح کرد: البرز استانی کوهستانی و با شیب بسیار بالا است که شرایط آن به گونه ای است که بیش از ۷۵ درصد مناطق استان سیل خیز است و هر ساله شاهد سیلاب در مناطق مختلف استان هستیم که متاسفانه این رخداد بیشتر در مناطق مسکونی روستایی و شهری در منطقه سیل خیز هستند.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی از زمان تشکیل استان با اعتباراتی که جذب شده اجرا شده، ابراز داشت: اجرای این طرح ها از سال ۱۳۹۶ به مدت سه سال با تخصیص اعتبار از محل صندوق ملی توسعه شدت گرفت که اثربخشی آن را در مواقع بروز سیلاب به خصوص در کرج و جهان نما شاهد بودیم که اگر انجام نمی شد شاهد بروز بحران و تلفات بالای جانی و مالی بودیم.

این مسئول با اشاره به اینکه به موضوع طرح های آبخیزداری بایستی به صورتی استانی و ملی پرداخته شود، افزود: هم اکنون در البرز در بیش از ۲۲۰ هکتار از عرصه ها با نوع عملیات با نقشه دقیق دارای برنامه است که اگر با تخصیص ملی و استانی این اقدامات انجام شود جلوی مخاطرات استان گرفته می شود تا وارد مرحله بحران نشویم.

تقویت تغذیه سفره‌های زیرزمینی البرز

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ؛ در سال‌جاری در اجرای طرح های آبخیزداری ۱۱۲ سازه مکانیکی و بیومکانیکی و مدیریتی و همچنین مطالعاتی در سطح ۱۳ هزار و ۲۷۶ هکتار و با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال ایجاد شد.

بیات ضمن اشاره به اثربخشی این اقدامات در تولید آب ، تشریح داد: بخش زیادی از آب استان البرز به دیگر استان ها منتقل می شود که به همین دلیل تولید آب در البرز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که با اجرای این طرح ها حدود هفت میلیون متر مکعب استحصال آب و ۱۳ میلیون مترمکعب تغذیه سفره‌های زیرزمینی انجام شد.

این مسئول با بیان اینکه در این طرح ۱۱۹ هزار تن کنترل فرسایش خاک و کاهش رسوب گذاری و ۵۳ هزار مترمکعب خاک داشتیم، توضیح داد: افزایش پوشش گیاهی به میزان ۱.۶ هزار تن بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به وجود ۲ سد مهم کرج و طالقان در استان، گفت: این اقدامات در بالادست سدها عمر مفید سد را افزایش می دهد و کمک به تامین آب شرب البرز و تهران می کند که از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که نمونه بارز عدم اجرای این طرح ها را در سیلاب خرداد ماه سال گذشته شاهد بودیم که منجر به بسته شدن خروجی سد کرج شد و مشکلات زیادی برای تهران و البرز ایجاد کرد که یک مشکل در امنیت ملی بود.

عدم اعتباری مالی مانع توسعه طرح‌های آبخیزداری

بیات با بیان اینکه آبخیزداری می تواند امنیت زیستی و حیاتی را در پی داشته باشد، اظهار داشت: برای سال آینده قرار است در سطح پنج هزار و ۱۴۹ هکتار طرح های آبخیزداری اجرا شود که به دلیل کمبود اعتبارات کاهش سطح اقدامات را داریم.

وی با اشاره به اجرای برخی از اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در سالجاری، تصریح کرد : در این مدت طرح کاداستر اراضی ملی در سطح چهار هزار و ۶۹۸ هکتار انجام شد که ۲ هزار و ۱۲ هکتار در طالقان، ۱۸۳ هکتار در کرج، یک هزار و ۷۸ هکتار در ساوجبلاغ و ۷۹۵ هکتار در اشتهارد اجرا شد.

آزادسازی ۱۲۱ فقره اراضی ملی

به گفته این مسئول ؛ در طرح برخورد با متخلفان تصرف اراضی ملی و رفع تجاوز به این عرصه ها در اجرای تبصره یک ذیل ماده ۵۵ قانون ۶۸ فقره رفع تصرف در مساحت ۳۸.۷۹ هکتار انجام شد ضمن اینکه در اجرای احکام قضایی و خلع ید نیز ۵۳ فقره عملیات در سطح ۸۸.۳۵ هکتار اجرا شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با اشاره به ۱۲۱ فقره آزادسازی اراضی ملی در سطح ۱۲۷.۱ هکتار، اذعان داشت: ۱۵۶ فقره عملیات در پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی در قالب ماده ۵۵ در سطح ۱۴۱.۳ هکتار انجام شد ضمن اینکه در اجرای ماده ۴۸ و تبصره هفت ماده ۴۳ در کشفیات چوب ۵۰۷ اصله به میزان ۳۴ مترمکعب کشف شد.

بیات با بیان اینکه آتش سوزی در یکسال اخیر نسبت به سنوات قبل کاهش داشته است، عنوان کرد: در این مدت حدود هشت هکتار از اراضی و مراتع شهرستانهای طالقان و کرج دچار حریق شد.

فرناز فتحی سرابی مدیرمسئول پایگاه خبری روزنگار البرز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا