اجتماعیاخبار ویژهپر بازدیدهانشست خبری

پر مصرف‌های البرزی به هوش باشید! مدیرعامل شرکت آبفا استان البرز با بیان اینکه ۲۵ درصد مشترکان البرزی بالای الگوی مصرف قرار دارند، گفت: ۴ درصد بد مصرف هستند که آبفا پس از صدور اخطارهای لازم، با این مشترکان برخورد خواهد کرد تا نحوه مصرف خود را اصلاح کنند.

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

حمیدرضا نامداری در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت گرامیداشت روز ملی آب در شرکت آبفای استان البرز برگزار شد، بیان داشت: بیش از ۹۰ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید با تغییر نوع کاشت و آبیاری و استفاده از تکنولوژی‌های روز و گیاهان متناسب با اقلیم انجام شود تا بتوانیم از منابع موجود، بهینه استفاده کنیم؛ تصریح کرد: از اهداف شرکت آبفا ایجاد کنیم تغییر دیدگاه مناسب و تاثیرگذار به حوزه آب است تا برخورد بهتر دقیق‌تری نسبت به آن داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز با تاکید بر اینکه باید مصرف بهینه آب در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی داشته باشیم، اضافه کرد: با فرهنگ سازی و آموزش در کنار سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه‌ای و دیگر دستگاه‌های اجرایی ذیربط و با کمک اصحاب رسانه‌ در حفاظت و حراست از منابع آبی کوشا باشیم.

نامداری با اشاره به مصرف غیرمتعارف مصرف آب در باغ ویلاها و چاه‌های غیرمجاز، تاکید کرد: باید برخورد لازم در این خصوص انجام شود و امید است دستگاه قضائی به این موضوع با حساسیت بیشتری ورود کند.

این مسئول با بیان اینکه البرز در دهه‌های گذشته به واسطه قرارگیری در منطقه خاص جغرافیایی دارای آب و هوای مطلوب بوده است، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل ازدحام جمعیت و مهاجرپذیری به کرج و با توجه به جمعیتی بیش از شرایط و اکوسیستم در استان، از شکل باغ شهری خود خارج شده است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان البرز با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان به بیش از یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحد خدمت ارائه می‌کند، عنوان کرد: بر طبق برآوردها، حدود ۴ میلیون نفر جمعیت در البرز سکونت دارند که بیشتر از میانگین سطح کشوری است.

نامداری با اشاره به ضرورت تغییر نوع نگاه به مدیریت مصرف بهینه آب، اذعان داشت: شرکت آبفا استان طی یک سال گذشته مسیر را برای رفع مشکلات ناشی از این بارگذاری جمعیتی نامطلوب و به دور از برنامه ریزی نادرست فراهم کرده‌ است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته پروژه‌های بزرگ عمرانی در حوزه تأمین آب شرب آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تا خرداد ماه سال آینده و قبل از پیک مصرف تابستان، با استفاده درست از آب‌های سطحی شرایط بهتری نسبت به قبل دست خواهیم یافت.

این مسئول از ساخت تصفیه خانه شماره ۳ با ظرفیت ۵۷۰ لیتر بر ثانیه خبر داد و مطرح کرد: برای تأمین نیاز آبی استان چند سناریو را مبتنی بر وضعیت بدبینانه، نرمال و خوش بینانه تعریف کرده‌ایم که با سناریوی بدبینانه در حال پیش رفتن هستیم.

نامداری از حفر ۱۲۰ حلقه چاه جدید و همچنین بازسازی و مهندسی مجدد حدود ۱۰۰ حلقه چاه برای تأمین آب طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: با توجه به افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت تصفیه خانه شماره ۲ کرج، ظرفیت تصفیه خانه شماره ۱ نیز از ۱۶۵ لیتر بر ثانیه به ۴۳۰ لیتر بر ثانیه افزایش خواهد یافت

وی با بیان اینکه در غرب استان البرز یعنی شهرستان‌های مهستان، هشتگرد، نظرآباد، اشتهارد و چهارباغ، با احداث و تکمیل تصفیه خانه آب با ظرفیت حدود ۲۵ میلیون مترمکعب در سال مشکلات کم آبی رفع خواهد شد، تشریح داد: نظرآباد و اشتهارد به آب سد طالقان متصل شدند و با تکمیل تصفیه خانه، به حل کامل بسیاری از مشکلات کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان البرز از افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت آب‌گیری در سد طالقان و تکمیل خط انتقال آب به فردیس در سال آینده خبر داد و تصریح کرد: امیدواریم برای پیک تابستان شرمنده مردم نباشیم و خدمات بهینه به شهروندان ارائه دهیم.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه مصرف، سالانه حدود ۳۳۰ میلیون مترمکعب تولید و استحصال آب داریم، افزود: حدود ۲۳ درصد آب بدون درآمد داریم که بخشی از این موضوع تلفات ظاهری هستند که به کنتورها و مصارف غیرمجاز استان باز می‌گردد و قسمت دیگر حدود ۷ درصد از نشت شبکه‌های آب و فاضلاب و حوادث است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان البرز با اشاره به تأمین پساب نیروگاه منتظر قائم فردیس، اظهار کرد: در این زمینه حدود ۱۱.۸ میلیون مترمکعب در سال به حوزه آب شرب باز می‌گردد.

نامداری با بیان اینکه یکی از معضلات و بحران‌های البرز بحث فرونشست زمین در مناطق مختلف استان است، عنوان کرد: اگر در مصرف ۷۰ درصد کشاورزی یک درصد صرفه جویی شود، ۷ تا ۱۰ درصد بر آب شرب تاثیرگذار می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه ۷۵ درصد مشترکان آبفای البرز در محدوده الگوی مصرف و کمتر از الگوی مصرف قرار دارند، گفت: از ۲۵ درصد مشترکانی که بالای الگوی مصرف قرار دارند؛ ۴ درصد بد مصرف هستند که آبفای البرز پس از صدور اخطارهای لازم، با این مشترکان برخورد خواهد کرد تا نحوه مصرف خود را اصلاح کنند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان البرز با بیان اینکه در یک سال گذشته ۱۰۰ کیلومتر از شبکه فرسوده آب استان را اصلاح و بازسازی کردیم و براین اساس اصلاح هیدرولیکی شبکه در حال انجام است، اظهار داشت: هزینه حفر یک حلقه چاه ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان است بنابراین اقتصاد آب باید اصلاح شود و نسبت به این موضوع که هیچ جایگزینی ندارد حساس شویم.

فرناز فتحی سرابی / مدیرمسئول پایگاه خبری روزنگار البرز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا