اجتماعیاخبار ویژهپر بازدیدهانشست خبری

صادرات ۳۰ قلم از فرآورده‌های خام دامی البرز در داخل و خارج از کشور  سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه حدود ۳۰ قلم محصول به تمام استان‌های کشور و حتی خارج از آن نیز صادر می شود، گفت: یکی از مسئولیت‌های مهم سازمان دامپزشکی در حوزه سرمایه گذاری و تجارت بین المللی است.

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

علیرضا رفیعی پور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اجرای طرح تشدید نظارت های بهداشتی در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان در استان البرز، بیان داشت: این طرح با حضور ۱۸ اکیپ ثابت و ۱۶ اکیپ سیار و با ۴۴ نفر نیروی بازرسی از ۱۹ اسفند ماه آغاز می شود و تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد.

وی هدف از اجرای طرح مذکور را ارتقای سلامت و تضمین کیفیت محصولات مرتبط با فرآورده های دامی، پیشگیری و مبارزه بر علیه بیماری های مشترک بین انسان و دام ، ارتقای بهداشت عمومی اعلام کرد.

به گفته سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز ؛ با اجرای این طرح در نوروز در اواخر سال گذشته و اوایل سالجاری ، پنج هزار و ۴۹۱ مورد بازدید از مراکز عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی انجام و منجر به نمونه برداری از ۴۷ مورد شده است.

این مسئول ادامه داد: اقداماتی در قالب پیشگیری، مراقبت، واکسیناسیون، درمان و ریشه کنی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در حوزه تأمین بهداشت و سلامت دام در اداره کل دامپزشکی استان البرز انجام شده است.

رفیعی پور با بیان اینکه در حوزه تأمین و تضمین سلامت و بهداشت فرآورده‌های خام دامی نظارت‌های لازم در خصوص تولید، فرآوری، توزیع و عرضه انجام می‌شود تا محصولی سالم و باکیفیت به دست مردم برسد، اظهار داشت: منشأ حدود ۵۰ درصد از بیماری‌های شناخته شده مشترک بین انسان و دام، عوامل بیماری زای حوزه دام، طیور و آبزیان هستند.

وی با اشاره به حدود ۵۶۰ فعالیت انجام شده در راستای خدمت به بهداشت عمومی جامعه توسط سازمان دامپزشکی، تصریح کرد: حدود ۲۴۰ مجموعه در حوزه های دارو، واکسن، مواد بیولوژیک و ۲۰۰ کارخانه تولید و توزیع فرآورده‌های خام دامی در این استان فعالیت می کنند.

این مسئول با تاکید اینکه مردم باید با انجام اقدامات ساده فرآورده های خام دامی شناسنامه دار و هویت دار را خریداری کنند، اذعان داشت: همه مردم بر سلامت خود و خانواده هایشان نظارت جدی داشته باشند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز با اشاره به تولید سالانه ۵۶۰ هزار تن شیر، ۴۴ هزار تن مرغ، چهار هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز دام سنگین و دو هزار و ۳۹۰ تن دام سبک در البرز، عنوان کرد: روزانه دو هزار و ۱۶۰ تن خوراک دام در این استان تولید می شود.

به گفته وی؛ خوراک دام، خط مقدم نظارت دامپزشکی است چراکه اگر خوراک دام سالم باشد، انتظار محصولات دامی سالم دور از انتظار نیست.

رفیعی پور بت اشاره به صادرات حدود ۳۰ قلم محصول کارخانجات تولید دامی استان به سطح کشور و حتی خارج، ابراز داشت: یکی از مسئولیت‌های مهم سازمان دامپزشکی در حوزه سرمایه گذاری و تجارت بین المللی است.

این مسئول با بیان اینکه در ایام نوروز گذشته در البرز در این مدت ۵ هزار و ۴٩١ بازدید از مراکز عرضه و توزیع فرآورده‌های خام دامی انجام شد و از ۴٧ مورد مشکوک، نمونه برداری انجام شد، گفت  از ١٣ هزار و ۵٠٠ کیلوگرم فرآورده‌های دامی ضبط شده، حدود ۴ هزار و ٨٠٠ کیلوگرم معدوم شد.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه طی یکسال اخیر ٢١٣ هزار دام و ١٧ میلیون قطعه طیور کشتار شد که از تولید فرآورده های دامی این کشتار، ٩١ هزار کیلوگرم معدوم شد، افزود: بر حسب هر کیلو مصرف ٢٠ نفر، معدوم شدن ٩١ هزار کیلوگرم سهم قابل توجهی از خوراک مردم خواهد بود که بنابر دلایل بهداشتی و نداشتن سلامت لازم به اجبار باید از بین برود.

رفیعی پور با اشاره به ارجاع ٣۵١ مورد تخلف مواد غذایی طی یکسال اخیر به مراجع قضایی، بیان داشت: بابت جابجایی و حمل و نقل بهداشتی فرآورده‌های دامی به تعداد ٨ هزار و ٣٠٠ فقره مجوز حمل از محل تولید تا محل عرضه طی سال جاری صادر شد.

رفیعی پور با تاکید بر اینکه در ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان سالجاری طرح تشدید نظارت فرآورده‌های دامی طبق سال قبل با جدیت انجام خواهد شد، عنوان کرد: برای کمک به این نظارت، مردم نیز می‌توانند علاوه بر دقت در خرید محصولات دامی، مواردی که بدون رعایت ضوابط بهداشت و سلامت عرضه می‌شود را با شماره تماس ١۵١٢ به صورت شبانه روزی گزارش کرده و از موارد تخلف عرضه فرآورده های دامی که از نظر ظاهر محصول، مشکل دارند به مسئولان ذیربط اطلاع رسانی کنند.

وی با اشاره به تاثیر پخت و پز و حرارت بر فرآورده‌های دامی خام که دچار انگل و بیمارهای ویروسی هستند، افزود: بعضی عوامل بیماری زا، هوازی و برخی غیر هوازی هستند. اغلب عوامل بی هوازی آنقدر مقاوم است که در عمق محصولات خام دامی زنده می‌ماند و از خودشان محافظت می‌کنند.

به گفته رفیعی پور؛ عوامل هوازی زمانی که از شرایط هوا خارج شود، خود به خود از بین می‌رود و با پختن محصول، دیگر نگرانی وجود ندارد اما عوامل بی هوازی می‌توانند در عمق محصولات حتی کنسروجات نیز از خود محافظت کنند و زنده بمانند و حتی سم تولید کنند که با حرارت نیز از بین نمی‌روند.

این مسئول با بیان اینکه برخی مواد غذایی کنسرو شده تولید سم مهلکی به نام توکسین می‌کند که با هیچ درجه حرارتی از بین نمی رود، تشریح داد: میکروب سیاه زخم که بیماری مشترک انسان و حیوان است، قادر است ٣ تا ۵ سال در خاک زنده بماند لذا به محض نفوذ به بدن دام می‌تواند منجر به بیماری خطرناک سیاه زخم شود

رفیعی پور با اشاره به تلاش های صورت گرفته در راستای شناسنامه دار و لیبل دار شدن همه محصولات این حوزه، خاطرنشان کرد: سامانه «۱۵۱۲» به صورت شبانه روزی آماده شنیدن و طرح شکایات مردم است.

وی تاکید کرد: همشهریان عزیز می‌توانند از طریق استعلام کد رهگیری درج شده روی محصول در سامانه قرنطینه سازمان دامپزشکی از اصالت و هویت فرآورده های خام دامی مطمئن شوند.

این مسئول با بیان اینکه شهروندان برای حصول اطمینان از اصالت تخم مرغ و گوشت می‌توانند ivccode را در سامانه مجوزهای دامپزشکی وارد کنند، تشریح داد: در صورت مشاهده خون مردگی، بوی نامناسب مرغ، گوشت و شکل نامناسب تخم مرغ، موضوع را به دامپزشکی اطلاع دهند.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز اضافه کرد: مردم در صورت مشاهده شبهه ای در فرآورده‌های خام دامی، علاوه بر تماس با سامانه ۱۵۱۲، می‌توانند از طریق تماس با شبکه‌های دامپزشکی هفت شهرستان استان البرز یا مراجعه به آنها موضوع را با کارشناسان در میان بگذارند

وی در پایان ادامه داد: نظارت‌های اداره کل دامپزشکی در طرح های مختلف در طی سال، سبب کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تخلفات در این بخش شده است و این نشان از موفقیت طرح های نظارتی و تشدید آن است.

فرناز فتحی سرابی مدیرمسئول پایگاه خبری روزنگار البرز 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا