اخبار ایران و جهاناخبار ویژهپر بازدیدهاعلمی و فناورینشست خبری

اعزام مربیان فنی و حرفه‌ای ایران به عمان   معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آموزش مهارت‌های فنی و حرفه ای به هفت کشور آفریقایی در مرکز تربیت مربی، گفت: آمادگی مهارت آموزی در راستای دیپلماسی مهارت به کشور عمان را داریم.

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

مهرداد عظیمی رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در نشست با وزیر کار و هیات همراه سلطنت عمان در مرکز تربیت مربی کرج، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان دارای فرهنگ دیرینه و پیوندهای تمدنی و تاریخی زیادی هستند.

وی با اشاره به تعاملات و اشتراکات فرهنگی و اقتصادی قابل قبول دو کشور، تصریح کرد: ایران به دنبال تقویت و افزایش رابطه دیپلماسی در تمام زمینه ها از جمله آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای با کشور عمان می باشد.

این مسئول با بیان اینکه مرکز تربیت مربی آمادگی میزبانی از ۱۰۰۰ مهارت آموز را دارد، اظهار داشت: در حال حاضر مهارت آموزانی از هفت کشور در این مرکز، آموزش می بینند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش فردی و مهارت آموزی به جامعه هدف کشور عمان، عنوان کرد: ایران توانایی این را دارد که مربیان متخصص و ماهر خود را به این کشور بفرستد و یا پذیرای مهارت آموزان در مرکز تربیت مربی باشد.

عظیمی با اشاره به قدمت ۵۰ ساله سازمان فنی و حرفه ای ایران، اذعان داشت: این سازمان در بحث مهارت آموزی، سنجش صلاحیت حرفه‌ای و … تجربه زیادی دارد و آموزش‌های خود را در قالب آموزشگاه‌های دولتی و خصوصی ارائه می‌دهد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای ۶۵۷ مرکز دولتی و بیش از ۲۲ هزار آموزشگاه آزاد را تحت پوشش دارد، خاطرنشان کرد: در مراکز دولتی به ۱۹ گروه هدف شامل روستاییان، دانش آموزان، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و … آموزش تقریبا رایگان ارائه می‌شود.

عظیمی با بیان اینکه طی دوسال اخیر بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مراکز دولتی و آموزشگاه‌‎های آزاد فنی و حرفه ای آموزش دیده‌اند، ابزار داشت: در حال حاضر ۱۱ هزار استاندارد آموزشی در سازمان فنی و حرفه‌ای تدوین شده که آموزش مهارت آموزان بر مبنای آنها صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به فعالیت چهار هزار مرکز جوار کارگاهی در سطح کشور، مطرح کرد: این مراکز نقش به سزایی در تربیت نیروی کار ماهر و متخصص دارند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر طی ۲ سال گذشته در مراکز دولتی و خصوصی کشور مهارت های فنی و حرفه ای را فرا گرفتند، توضیح داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای از جمله مجموعه های دولتی است که تجربه خوبی در واگذاری ماموریت های محوله به بخش خصوصی را دارد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با تاکید بر تربیت نیروی ماهر و متخصص، از توانمندی ساخت و تجهیز مراکز آموزش مهارتی در کشورهای دیگر از جمله عمان خبر داد.

عظیمی با اشاره به برگزاری مسابقات مهارتی جهانی و آسیایی در اردیبهشت ماه سال آینده با میزبانی ایران، افزود: کشور عمان می تواند در این مسابقات شرکت کند.

وی با اشاره به فناوری های نوین در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، تاکید کرد: پیشنهاد این است که سرفصلی به نام دیپلماسی مهارت در دستور کار دو کشور ایران و عمان قرار گیرد.

برقراری دیپلماسی مهارت ایران و عمان

“محاد سعید بن باعوین” وزیر کار کشور عمان با اشاره به ظرفیت های بالای مهارتی و امکانات آموزش فنی و حرفه ای ایران، خواستار گسترش همکاری ها در این بخش شد و تاکید کرد: امیدواریم بتوانیم همکاری های مناسب و ثمربخشی با ایران در زمینه آموزش های مهارتی برای نیروی کار کشور عمان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز آموزش فنی و حرفه ای ستون اقتصادی و تولید در هر کشور محسوب می شود و در این زمینه آماده همکاری مشترک با ایران هستیم.

وزیر کار سلطنت عمان با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد تا نیروی کار را برای آموزش به ایران اعزام کنیم که البته این اقدامات منوط به مذاکرات ویژه است، تشریح داد: علاقمند می باشیم که تجربه خوب ایران در زمینه فعال سازی مراکز آموزش مهارتی در کنار صنایع تولیدی کسب کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث آموزش نیروی کار اقدامات مناسبی در کشور صورت گرفته است ، اظهار داشت: اما برای ارتقای کیفیت و کمیت این آموزش‌ها از همکاری با سازمان فنی حرفه‌ای ایران استقبال می‌کند.

سعید بن باعوین با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه‌ای ستون هر کشوری است چون زیرساخت تربیت نیروی کار ماهر و متخصص را فراهم می‌کند، تصریح کرد: مرکز تربیت مربی مجموعه‌ای منحصر به فرد است چون در آن هم مربیان تخصص و دانش خود را از طریق آموزش‌های به روز ارتقا می‌دهند و هم مهارت آموزان در رشته مورد نظر خود آموزش می بینند.

به گفته وی؛ با توجه به اینکه دانش و فنون در دنیای امروز روز به روز متحول شده و به سمت جلو حرکت می‌کند، بنابراین نیاز است که مربیان دانش و علم خود را به روزرسانی کنند که این مساله در مرکز تربیت مربی مشهود است.

وزیر کار سلطنت عمان ادامه داد: در کشور ما مراکز یا دانشکده‌های آموزش تخصصی در رشته‌های مختلف وجود دارد ولی همکاری با ایران می‌تواند سطح این آموزش‌ها را ارتقا دهد و نیاز مهارت آموزان به خوبی رفع کند.

محاد سعید بن باعوین تاکید کرد: امیدواریم این بازدید باب همکاری‌های بیشتر ایران و عمان در زمینه‌های مختلف را فراهم کند

.

“ابراهیم بن احمد المعینی” سفیر عمان در ایران با بیان اینکه ایران سرزمین متمدن و دارای توانایی ها و ظرفیت های مختلف از جمله در بخش آموزش فنی و حرفه ای است، تاکید کرد: با توجه به کثرت کارآموزان کشور عمان، پیشنهاد می شود مربیان ایرانی برای آموزش این کارآموزان به این کشور اعزام شوند.

وی در پایان تاکید کرد: تلاش ها برای تحقق این امر با سرعت ادامه خواهد یافت و باید برنامه های آموزشی و سرفصل دروس هر سریع تر تعیین تکلیف شود.

فرناز فتحی سرابی / مدیرمسئول پایگاه خبری روزنگار البرز 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا