اخبار ویژهپر بازدیدهامدیریت شهرینشست خبری

معافیت عوارض نوسازی بافت‌های فرسوده در کمالشهر / شهری که مورد بی مهری فراوان قرار گرفته است شهردار کمالشهر کرج با بیان اینکه هیچ‌گونه عوارضی از بافت‌های فرسوده کمالشهر دریافت نشود، گفت: کمالشهر دارای ۲۴۴ هکتار بافت فرسوده است

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

نشست خبری اعضای شورای شهر و شهردار کمالشهر با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمود نورپور امام جمعه و اصحاب رسانه در سالن جلسات شورای اسلامی شهر برای افزایش کیفیت خدمات و رفع مشکلات شهری برگزار گردید.

در این نشست مشکلات مناطق مختلف این شهر و عملکرد مدیریت شهری تبیین شد.

اصحاب رسانه علمداران جهاد تبیین هستند

در ابتدای نشست؛ حجت الاسلام والمسلمین محمود نورپور امام جمعه کمالشهر کرج ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، تاکید کرد: در این جنگ نرم، خبرنگاران و صاحبان رسانه علمداران جهاد تبیین هستند.

وی بیان اینکه رسالت شما خبرنگاران این است که خدمات جمهوری اسلامی را به خوبی منعکس و تبیین کنید، اذعان داشت: اصحاب رسانه زبان گویای مردم هستند و به صورت منطقی مسائل و مشکلات شهر و مردم شریف را منعکس می کنند.

این مسئول با تاکید بر اینکه در این برهه حساس نیاز است تا اصحاب رسانه با تزغیب افکار عمومی برای شرکت در انتخابات زمینه ایجاد حماسه ای دیگر را فراهم کنند، عنوان کرد: موضوع مطالبه‌گری و پاسخگویی به افکار عمومی با حضور خبرنگاران رنگ و بوی خاصی به خود می‌گیرد و هر مسئول باید در جایگاه خود پاسخگوی عملکرد خودش باشد.

خرمدشت و پیشاهنگی دو منطقه محروم استان البرز 

سعید بهرامی نایب رئیس شورای اسلامی در این نشست؛  با بیان اینکه خرمدشت با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت، از جمله مناطق هدف به شمار می‌رود، اظهار داشت: از لحاظ فقر، امنیت و سرانه‌های آموزشی، ورزشی و … با مشکلات بسیاری مواجه است.

به گفته وی؛ خرمدشت فاقد یک بانک بود که با تلاش مدیریت شهری، شعبه بانک سپه در این منطقه مستقر شد.

عضو شورای اسلامی شهر کمالشهر در دهه مبارک فجر کلنگ احداث پارک ورودی خرمدشت بر زمین زده شد و قسمتی از این پروژه عمرانی نیمه کار مانده که فعلاً در اختیار اداره برق است اما به زودی مشکل حل می‌شود، ابراز داشت: پیگیری‌های لازم انجام می‌شود که سال آینده حداقل یک یا دو فاز از سه فاز این پروژه را اجرا کنیم

این مسئول با بیان اینکه منطقه پیشاهنگی با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت فاقد یک کلانتری بوده و از نظر امنیتی زیر نظر خرمدشت است و کلانتری مستقر در خرمدشت باید امنیت پیشاهنگی را نیز تأمین کند، ادامه داد: مدیریت شهری این آمادگی را دارد که زمینی به منظور احداث کلانتری پیشاهنگی در اختیار مسئولین مربوطه قرار دهد.

بهرامی با اشاره به اینکه این منطقه فاقد بانک است، اذعان داشت: پیشاهنگی یک داروخانه شبانه روزی هم نداشت که به همت مدیریت شهری پس از یک سال و چند ماه با پیگیری موضوعی که وظیفه ما هم نبود، داروخانه شبانه روزی فعال شد.

کمالشهر از نظر تراکم دانش‌آموزی رتبه دوم کشور را دارد

در ادامه نشست؛ سید موسی حسینی عضو شورای اسلامی کمالشهر، کمبود فضای آموزشی را یکی از معضلات گریبانگیر بیشتر جوامع به ویژه شهرهای اقماری اعلام کرد و افزود: کمالشهر یکی از مناطق پرتراکم و پرجمعیت است که از نظر تراکم دانش آموزی رتبه دوم کشور را دارد.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر اقدامات خوبی توسط مدیریت شهری در مدارس برای حل مشکل فضای آموزشی انجام شده است، خاطرنشان کرد: با اینکه این مجموعه وظیفه‌ای در این زمینه ندارد و بیشتر به آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس مربوط می‌شود، اما با توجه به وجود مشکلات بسیار در این حوزه، ما بر خود وظیفه می‌دانیم گاهی در جهت حل آنها برداریم.

این مسئول از اجرای طرح تابستانه شاداب سازی مدارس در ۲۶ مدرسه کمالشهر با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار خبر داد و تشریح داد: کلاس‌های تقویتی رایگان نیز با کمک شهرداری و یک مؤسسه خیریه در این شهر در حال برگزاری است تا دانش آموزانی که از امکانات آموزشی کمی برخوردار هستند بتوانند تقویت شوند.

عضو شورای اسلامی کمالشهر با اشاره به اینکه در این طرح حدود ۳۸۰ دانش آموز پایه دهم از کمک‌های آموزشی برخوردار می‌شوند، بیان داشت: یکی از مشکلات کمالشهر بالا بودن تراکم دانش آموزی است و این شهر پس از عسلویه دومین شهر از نظر تراکم دانش آموزی محسوب می‌شود. گاهاً کلاس‌های درس در مدارس کمالشهر با بیش از ۵۰ دانش آموز برگزار می‌شوند.

حسینی با تاکید بر اینکه از وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درخواست داریم به وظایف خود در این زمینه عمل کنند، گفت: مدیریت شهری آمادگی واگذاری زمین به سازمان نوسازی به منظور احداث مدارس جدید را دارد.

وی با بیان اینکه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز به خوبی به وظایف خود در زمینه احداث مدارس عمل نمی‌کند، توضیح داده: دو قطعه زمین را در اختیار یک بنیاد خیریه قرار دادیم تا اقدام به ساخت مدرسه کند.

طرح‌های تفصیلی کمالشهر منطبق با مشکلات موجود نیست

حسن زارع رفیع دبیر اول شورای اسلامی کمالشهر نیز در این نشست، مطرح کرد: بودجه جاری کمالشهر در ابتدای این دوره حدود ۴۲۰ میلیارد تومان مصوب شد که در متمم به سقف ۶۱۰ میلیارد تومان رسید.

وی ادامه داد: معمولاً ۶۰ درصد بودجه جاری و ۴۰ درصد آن عمرانی در نظر گرفته می‌شود که در این دوره موفق شدیم حدود ۵۵ درصد را عمرانی و ۴۵ درصد را جاری هزینه کنیم.

به گفته این مسئول؛ در دهه ۷۰ یکسری شهرهای اقماری کوچک مانند کمال آباد، محمدآباد و … در اطراف کرج و تهران تصویب شدند و بعد کلمه شهر به آنها اضافه شد و به کمالشهر، محمدشهر و… تغییر نام پیدا کردند.

زارع رفیع با بیان اینکه قوانین حاکم بر شهرهای اقماری با قوانین حاکم بر شهرهای بزرگ و کلانشهرها متفاوت است، تصریح کرد : به همین دلیل ما در این شهر یکسری اقدامات را نمی‌توانیم انجام دهیم، قانون دست و پای ما را می‌بندد و نمی‌توانیم برخی پروژه‌ها را ساماندهی کنیم.

دبیر اول شورای اسلامی کمالشهر اضافه کرد: طرح‌های تفصیلی این شهرها منطبق با فضاهای موجود نیستند زیرا در اتاق‌های بسته و توسط افرادی تدوین می‌شوند که این شهرها و مشکلات آنها را لمس نکرده است اما ما موظف به اجرای آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه عده‌ای هستند که به خدماتی که به مردم ارائه می‌شود ضربه می‌زنند، گفت: با توجه به پایین بودن امنیت این شهر، انتظار ما تقویت کلانتری‌های آن است. اکنون فقط دو کلانتری در کمالشهر و خرمدشت مشغول فعالیت هستند، منطقه پیشاهنگی فاقد کلانتری است.

عضو شورای اسلامی شهر کمالشهر با اشاره به اجرای پروژه فیبر نوری در این شهر، ابراز داشت: در نظر داریم در این دوره از دوربین‌های مداربسته مدیریت ترافیک در شهر استفاده کنیم.

وی با اشاره به سرقت سطل زباله‌های مکانیزه در کمالشهر ، مطرح کرد: پس از ناپدید شدن حدود یکصد سطل زباله با کنترل دوربین های مدار بسته متوجه شدیم وانت پیکان با سرقت سطل‌ها آنها را از شهر خارج کرده و در محل جمع‌آوری ضایعات از پوشش های پلاستیکی آن استفاده می‌کرده است.

پروژه BRT از میدان کرج تا رضوانیه کمالشهر ادامه می‌یابد 

در ادامه نشست ؛ صالح گلزار زیرک رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کمالشهر با اشاره به آغاز نهضت آسفالت در این شهر، افزود: هفته آینده ۲۰ هزار تن آسفالت به صورت مکانیزه در سطح شهر توزیع می‌شود که بخش عمده‌ای از مشکلات این حوزه را رفع می‌کند.

وی با اشاره به توزیع آسفالت دستی به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان در سطح مناطق چهارگانه کمالشهر در سال گذشته، تشریح داد: همچنین در این مدت هفت هزار متر جدول گذاری و ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع کف پوش و پیاده رو سازی انجام شده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی کمالشهر بازگشایی معبر ۴۵ متری جنوبی کمالشهر به طول ۷۰۰ متر و عرض ۴۵ متر را گام مثبتی در جهت تسهیل در عبور و مرور شهروندان اعلام کرد و توضیح داد: با توجه به مناسب بودن عرض معبر، می‌توان اقدام به احداث سایت تندرستی کرد.

گلزار زیرک با تاکید بر اینکه مدیریت شهری کمالشهر نمی‌تواند به صورت مستقل اتوبوسرانی داشته باشد، عنوان کرد: همه اتوبوس‌ها به صورت اجاره‌ای از کرج فعالیت می‌کنند.

این مسئول اضافه کرد: با توجه به اجرای پروژه بی آر تی (BRT) از میدان کرج تا میدان حصارک، درصدد انعقاد قراردادی هستیم تا این خط تا میدان شهید بهشتی یا رضوانیه ادامه پیدا کند.

آرامستان بهشت سکینه صاحب مترو می‌شود 

رمضان شهبازی رئیس شورای اسلامی کمالشهر‌ نیز در این نشست؛ با اشاره به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به خرید ماشین آلات عمرانی، اذعان داشت : شهرک کمالیه این شهر فاقد فضای سبز بود که در این راستا پارک زیتون تجهیز و افتتاح شد.

به گفته وی؛ سکوی زباله خرمدشت چند سال با مشکل مواجه بود که نسبت به مسقف و مکانیزه کردن آن اقدام شده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه کمالشهر بسیار مظلوم واقع شده است، عنوان کرد : بهشت سکینه و قطب صنعتی بهارستان درآمدی برای کمالشهر ندارند اما ترافیکی که به موجب استقرار آنها در این شهر ایجاد می‌شود، سرسام آور است.

رئیس شورای اسلامی کمالشهر با بیان اینکه مقرر شد در زیرگذر بهشت سکینه پل روگذر و ایستگاه مترو احداث شود که مقدمات آن انجام شده است، گفت: با توجه به مشکلات مذکور، ارزش افزوده واقعی آنچنان که باید به این شهر اختصاص نمی‌یابد که انتظار ما نگاه ویژه مسئولان به کمالشهر است تا حق مردم ادا شود.

شهبازی با بیان اینکه بیش از ۹۰ میلیارد تومان زمین را جهت ساخت مدرسه در اختیار آموزش و پرورش قرار داده و حدود ۱۱ هزار مترمربع زمین به ساخت بیمارستان اختصاص دادیم، افزود: اگر آنها را بفروشیم و در حوزه عمران شهری هزینه کنیم، شهر گلستان می‌شود اما بعضاً ما کار دستگاه‌هایی را انجام می‌دهیم که به خوبی به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

کمالشهر دارای ۲۴۴ هکتار بافت فرسوده است

در پایان نشست؛ محمد اسدی شهردار کمالشهر، با اشاره به صدور رأی دیوان عالی کشور مبنی بر ممانعت از صدور مجوز برای املاک قولنامه ای در سال ۹۹ ، بیان داشت: پس از آن مشکلات زیادی پیش آمد زیرا موضوع صدور مجوز یک کار عادی نیست که در لحظه انجام شود.

وی با بیان اینکه اخذ مجوز پروسه‌ای دارد که برخی افراد یک سال یا کمتر و بیشتر از آن در حال طی آن بوده‌اند و تا کار به مرحله صدور مجوز برسد زمان می‌برد، ابراز داشت: بنابراین یکسری حقوق مکتسبه برای آنها پیش آمده بود که با توجه به پیگیری‌های مجتبی عبداللهی استاندار البرز و دستگاه‌های نظارتی و … نهایتاً از طریق مکاتبه با دیوان در خصوص حقوق کسبه، مصادیق حقوق مکتسبه هم اعلام شد.

این مسئول با اشاره به  حضور حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری استان و حسن مددی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز  و تشکیل جلسه‌ای در این زمینه در حدود یک ماه پیش برای حل مشکلات املاک قولنامه ای، تصریح کرد: آن دسته از افرادی که تا قبل از ۷ بهمن ۹۹ عوارضی را تحت عنوان نظام مهندسی، صدور پروانه و بیمه ساختمانی پرداخت کرده بودند، را به عنوان مصادیق حقوق کسبه برشمردیم و در حال صدور مجوز برای آنها هستیم.

شهردار کمالشهر با اشاره به وجود اراضی خالصه، اوقافی و قولنامه ای در کمالشهر، عنوان کرد: فقط بخشی از املاک این شهر دارای سند هستند و صدور مجوز برای آنها سهل است.

اسدی ادامه داد: املاک اوقافی در زمین‌هایی واقع شده بودند که مشکل مالکیتی داشتند و امکان صدور مجوز برای آنها وجود نداشت که با پیگیری‌ها و همت استاندار و نمایندگان مجلس این مشکل رفع شد

وی با اشاره به اینکه کمالشهر دارای ۲۴۴ هکتار بافت فرسوده است، عنوان کرد: مکاتبات لازم برای توسعه این بافت‌ها با اداره کل راه و شهرسازی انجام و با مصوبه شورای اسلامی شهر مقرر شد هیچ‌گونه عوارضی از بافت‌های فرسوده کمالشهر دریافت نشود.

شهردار کمالشهر با بیان اینکه افرادی که قصد تجمیع قطعات در بافت‌های فرسوده را دارند بدانند که صدور مجوز برای آنها رایگان است، تاکید کرد: در صورتی که افرادی قصد خریداری املاکی در بافت‌های فرسوده را داشته باشند، آمادگی تعامل با آنها و صدور مجوز به صورت رایگان و اعطای تسهیلات ویژه را داریم.

این مسئول ادامه داد: طرح جامع کمالشهر در دی ماه ۱۴۰۲ در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور تصویب شد، پس از آن ضوابط طرح نوشته و سپس با اخذ مشاور، امور مربوط به طرح تفصیلی انجام می‌شود.

اسدی با اشاره به اینکه این طرح مشکلات بسیاری را از مردم مرتفع می‌کند، افزود: شهرک صنعتی بهارستان از لحاظ شهری در حریم کمالشهر واقع شده است اما با توجه به سیاست‌های موجود و به دلیل مستقل بودن شرکت‌های تولیدی و صنعتی این محدوده، این شهرک ریالی برای کمالشهر درآمد ندارد و فقط مشکلات ناشی از وجود آن گریبانگیر این شهر است.

وی با بیان اینکه این شهر با مسائل عدیده ای مواجه است و به طور مثال با توجه به کمبود بارندگی‌ها مشکلات ذخایر آبی و معضلات زیست محیطی را خواهیم داشت، گفت: در حال حاضر کمالشهر فقط با شهرداری و شورای اسلامی شهر اداره می‌شود و همه دستگاه‌ها از آنها انتظار دارند.

به گفته شهردار کمالشهر؛ ارزش افزوده‌ای که از شهرک صنعتی بهارستان جذب می‌شود، در کل شهرستان کرج با جمعیت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر توزیع می‌شود، در صورتی که باید این عوارض مخصوص کمالشهر باشد یا درصد بالایی از آن به این شهر اختصاص یابد که طی مذاکراتی با استاندار البرز خواستار تحقق این امر شدیم.

اسدی با تاکید بر ضرورت فعالیت جدی در بافت‌های فرسوده تشریح داد: بحث اتوماسیون نیز طبق روال کرج در حال اجراست و امیدواریم در آینده نزدیک مردم بتوانند از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی امور و اقدامات خود را در فضای رسانه و تحت وب پیگیری کنند و مشکلات آنها بدون مراجعه به شهرداری برطرف شود.

این مسئول با اشاره به مشکل آبگرفتگی در معابر این شهر، توضیح داد: بر اساس مطالعات انجام شده، کمالشهر به ۸ هزار و ۹۰۰ متر طول لوله گذاری نیاز دارد که طی چند دوره گذشته، حدود ۴ هزار و ۲۰۰ متر لوله ۱۲۰۰ و ۱۶۰۰ میلی متر اجرا شده که به قیمت امروز، هر متر ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد.

شهردار کمالشهر با بیان اینکه مسئولیت هدایت آب‌های سطحی بالادست از جمله وظایف شرکت آب منطقه‌ای است و شهرداری مسئولیت در این زمینه ندارد، خاطرنشان کرد: قبلاً آب‌هایی که از بهشت سکینه و قطب صنعتی بهارستانی و کوه‌ها جاری می‌شد با ایجاد سدهایی در مسیر کنترل می‌شد که وارد بلوار شهید بهشتی نشود اما با توجه به ساخت و سازها و توسعه شهری، کنترل این آب‌ها به راحتی ممکن نیست؛ با این حال با ایجاد آب بندهایی در قسمت بالادست در صدد کنترل این موضوع هستیم.

فرناز فتحی سرابی/ مدیرمسئول پایگاه خبری روزنگار البرز 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا