اجتماعیاخبار ویژهپر بازدیدهانشست خبری

در موضوع فرار نخبگان ایران، بزرگنمایی شده است! رئیس بنیاد نخبگان استان البرز با اشاره به بزرگنمایی مهاجرت نخبگان در کشور، گفت: ایران در سطح جهانی در فرار مغزها و نخبه ها، رتبه ۹۰ را کسب کرده است

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

محمد نبیونی با اشاره به اهداف بنیاد ملی نخبگان، بیان داشت: شناسایی ، حمایت و هدایت جامعه نخبگی را به عهده دارد.

وی با اشاره به انواع سطوح جامعه نخبگان، تصریح کرد: اول شناسایی افراد مستعد نخبگی ، دوم افرادی که استعدادشان را به منحصه ظهور رسانده و جایگاه‌های مختلف علمی را در حداقل یک رشته کسب کرده‌اند و سوم افراد سرآمد که در میان هم رتبه‌های خود از همه شناخته شده تر هستند را در دستور کار خود قرار داده است.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۸۵۰ نفر در اجتماع نخبگانی البرز حضور دارند، اظهار داشت: بدون شک خانواده، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و … نقش به سزایی در معرفی نخبگان دارند.

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز با تاکید بر اینکه نخبگان متعلق به همه آحاد جامعه هستند، عنوان کرد: باید شرایطی فراهم کرد که از استعدادها و توانمندی‌های نخبه ها در داخل کشور به بهترین نحو ممکن استفاده کرد.

نبیونی با اشاره به وجود اقوام مختلف در استان، ابراز داشت: اقوام زمینه نخبه پروری و نخبه خیزی در البرز فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه طرح‌های مختلف شناسایی نخبه ها در سطح کشور، خاطرنشان کرد: خوشبختانه طرح شهید بهشتی و احمدی روشن در شناسایی و حمایت نخبه ها اثرگذاری بالایی داشته است.

این مسئول با تاکید بر اینکه باید با اقداماتی نخبگان را در کشور نگه داریم، اذعان داشت: مهاجرت نخبگان موضوعی است که باید با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.

رئیس بنیاد نخبگان استان البرز با بیان اینکه باید از ظرفیت مردم، خیرین و گروه‌های مردم نهاد برای حمایت نخبگان استفاده کرد و در همین راستا مجمع خیرین نخبه پرور البرز تشکیل شده است، تاکید کرد: با فرهنگسازی مناسب زمینه بروز استعدادهایی را فراهم کرد که می‌توانند در جهان تاثیرگذار باشند.

نبیونی ضمن اشاره به وجود بیش از ۲۰ مرکز علم و فناوری در البرز و با هدف افزایش امید نخبگان برای کاهش آمار مهاجرت، افزود: گردش نخبگانی در تمام دنیا طبیعی است و اتفاق می‌افتد ولی این امر زمانی مشکل‌ساز می‌شود که مهاجرت با قهر همراه باشد.

وی با اشاره به برگزاری همایش تجلیل و تکریم سرآمدان علمی استان در روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه سال‌جاری، تشریح داد: این مراسم در راستای وظایف بنیاد نخبگان مبنی بر تجلیل از سرآمدان علمی در حوزه‌های مختلف استان البرز است.

رئیس بنیاد علمی نخبگان استان البرز ادامه داد: در این راستا آیین تکریم و تجلیل سرآمد علمی استان دکتر حسین مهربان استاد نمونه کشوری در سال ۱۳۹۵ و سرآمد علمی البرز در سال ۱۴۰۲ به همراه تجلیل از نفرات برتر آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ و برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه خوارزمی برگزار می‌شود

وی با اشاره به اجرای طرح شهاب در استان البرز، توضیح داد : بر اساس این طرح معلمان آموزش دیده در رتبه‌ها و پایه‌های مختلف تحصیلی، اقدام به شناسایی استعدادهای درخشان و معرفی آنها به بنیاد نخبگان می‌نمایند که این امر باعث می‌شود تا اگر در مناطق محروم و روستاهای دور افتاده افراد مستعد وجود دارند، تحت نظر و حمایت این مجموعه قرار گیرد.

این مسئول ضمن قدردانی از همکاری استانداری، شهرداری کرج، شورای اسلامی شهر، پارک علم و فناوری استان در راستای حمایت از نخبگان استان، اضافه کرد: ارتباط تنگاتنگی میان این مجموعه ها با بنیاد نخبگان استان البرز وجود دارد.

نبیونی افزود: از خیرین عزیز البرزی که همواره در کنار بنیاد بوده و با حمایت های مالی خود زمینه پشتیبانی از استعدادهای استان را فراهم نموده اند قدردانی نمایم.

وی با بیان اینکه هدف بنیاد علمی نخبگان استان البرز علاوه بر شناسایی و حمایت از آنها، معرفی فارغ‌التحصیلان نخبه به دستگاه های اجرایی، شرکت ها و واحد‌های دانش بنیان و فناور است ، گفت: در این راستا و بر اساس فراخوانی که در دو نوبت صادر کردیم تعداد ۱۰۰۰ نفر از نخبه های استان البرز در مراکز ذکر شده جذب و مشغول به کار شده اند .

فرناز فتحی سرابی مدیرمسئول پایگاه خبری روزنگار البرز 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا