اخبار ویژهپر بازدیدهاگالری عکس و فیلمورزشی

بزرگداشت دو قهرمان پیشکسوت کشتی ایران در کرج مراسم بزرگداشت دو قهرمان پیشکسوت کشتی ایران و جهان در هیات کشتی استان البرز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری روزنگار البرز؛

مراسم بزرگداشت عبدالله موحد و ابراهیم جوادی پور از قهرمانان کشتی ایران و جهان با حضور کشتی گیران پیشکسوت و علاقمندان به کشتی در هیات کشتی استان البرز برگزار شد.

گفتنی است ابراهیم جوادی‌پور کشتی‌گیر آزادکار پیشکسوت ایرانی است. وی با ۴ بار پیاپی قهرمانی جهان، ۲ بار قهرمانی در بازی‌های آسیایی، مدال برنز المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و قهرمانی در مهمترین تورنمنت‌های بین‌المللی دوران خود، همچون جام دانکلف بلغارستان، جام تفلیس شوروی و جام تاتراس لهستان، پرافتخارترین کشتی‌گیر سبک‌وزن تاریخ کشتی ایران است. شکست از نیکولف بلغارستانی در المپیک مونیخ تنها شکست او در مسابقات جهانی و المپیک بود.

جوادی در المپیک ۱۹۷۶ مونترال و ۱۹۹۲ بارسلونا هم به عنوان مربی همراه تیم ملی بود و همچنین مدتی ریاست هیئت کشتی شهرستان کرج را برعهده داشت.

شایان ذکر است عبدالله موحد اردبیلی، کشتی‌گیر پیشکسوت کشتی آزاد ایران است. وی با ۶ مدال طلای جهان و المپیک در جایگاه دوم فهرست مشاهیر کشتی ایران بعد از حمید سوریان و جایگاه یازدهم تالار مشاهیر اتحادیه جهانی کشتی برای قهرمانان کشتی آزاد در سدهٔ بیستم قرار دارد.

اوج فعالیت ورزشی موحد در سال ۱۹۶۸ و در المپیک مکزیکو سیتی بود که یک مدال طلا برای ایران به‌دست‌ آورد. اما به دلیل آسیب شانه از تکرار این موفقیت در المپیک ۱۹۷۲ بازماند. وی کمی بعد به آمریکا رفت اما حاضر نشد به مربیگری برای ورزشکاران آن کشور بپردازد چرا که غرورش اجازه نمی‌داد تا فنونی را به شاگردان (آمریکایی) آموزش دهد که علیه کشتی‌گیران ایرانی استفاده کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا