اختلاف تهران و کرج بر سر رام قطار شهری به کجا کشیده شد !؟ در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از روند پیشرفت پروژه قطار شهری کرج، عمار ایزدیار به موضوع هزینه بالای اورهال کردن رام قطار کرج در اختیار متروی تهران پرداخت که موجب اختلاف طرفین شده است.
جمعی از اصحاب رسانه حوزه مدیریت شهری استان البرز با حضور ” عمار ایزدیار ” سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج و “محمدجواد رستمی ” مدیر پروژه قطار شهری در شرکت سابیر از روند پیشرفت فیزیکی این پروژه در خط ۲ حدفاصل دو ایستگاه شهید سلطانی و آیتالله طالقانی بازدید بعمل آوردند.
عمار ایزدیار با اشاره به روند اجرای پروژه قطار شهری کرج در میزان پیشرفت فیزیکی ایستگاه شهید سلطانی، بیان داشت: خوشبختانه با تغییر نقشه در رمپ مسافرگیری این ایستگاه که قطارها در کنار و سکو در وسط قرار گرفته است ، باعث صرفه جویی هزار میلیارد تومانی و افزایش سرعت پروژه شده است.
وی ضمن اشاره به خرید میلگرد از یکی از شرکت های زیرمجموعه بانک شهر برا این پروژه در قالب برات کارت، تصریح کرد: با درایت و تدبیر مدیریت شهری کرج توانستیم میلگرد مورد نیاز را تامین کنیم اما این میلگردها هنوز به پروژه نرسیده که در حال انجام مراحل اداری آن می باشیم، و به دلیل نیاز و جلوگیری از توقف پروژه یک فقره از بورس خریداری شد.
عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه ریل گذاری بین ایستگاه آیتالله طالقانی تا خط ایستگاه خط ۵ متروی تهران در حال اجرا و تجهیز است و مقرر شده تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد، اظهار داشت: علاوه بر پیشرفت فیزیکی ۶٠ درصدی ایستگاه شهید سلطانی، عملیات ریل گذاری از چهار راه طالقانی تا هفت تیر کرج به اتمام رسیده است.
این مسئول با اشاره به همکاری شرکت های دانش بنیان و قرارگاه خاتم الانییاء (ص) در راه اندازی سیگنالینگ متروی کرج، عنوان کرد: عمده تجهیزات خریداری شده اعم از آسانسور و پله برقی از شرکتهایی خریداری شده که دارای گارانتی و خدمات پس از فروش است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه طی سال های گذشته کرج یک رام قطار خریداری کرده است اما در اختیار قطار شهری تهران بوده است، اذعان داشت: این رام قطار هم اکنون در شرکت مپنا در حال تعمیر و آماده سازی ( اورهال) است.
ایزدیار با اشاره به اختلاف میان تهران و کرج به دلیل استفاده تهران از رام های قطار شهری که به نام کرج بوده است، گفت: متروی تهران عنوان می کند که اجاره استفاده از رام ها در این مدت را به کرج پرداخت می کند.
وی ضمن اشاره به هزینه بالای اورهال کردن رام ها، مطرح کرد: همین موضوع موجب اختلاف شده بود اما با لایحه مطرح شده در شورای شهر کرج، این موضوع برطرف و اورهال شدن رام ها در حال انجام است که تا پایان سال در مسیر قرار می گیرد.
این مسئول با بیان اینکه مجوز خرید ۱۱ رام دیگر از طریق منابع دولتی نیز از سوی دولت به ما داده شده است، توضیح داد: در آینده ای نزدیک تحویل مدیریت شهری کرج خواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر کرج افزود: ریل گذاری ها از چهارراه طالقانی تا هفت تیر به اتمام رسیده و ادامه مسیر نیز در حال انجام است اما ایستگاه های بین راهی در طول این مسیرها طی سال های آینده به بهره برداری می رسند.
قددرانی از استاندار البرز و مدیریت شهری کرج
محمدجواد رستمی با بیان اینکه از مجموع ۴۹.۷ درصد پیشرفت فیزیکی پروژه، حدود ۴.۵ درصد آن در شورای ششم مدیریت شهری کرج محقق شده است، خاطرنشان کرد: در مسیر ٢٧ کیلومتری خط ۲ قطار شهری ۱۵ کیلومتر بین کمالشهر در غرب کرج و ایستگاه شهید سلطانی در چنوب شرقی کرح، تونل حفاری شده است.
وی ادامه داد : در راستای تکمیل قطعه دوم خط ۲ قطار شهری کرج با طول ۴ هزار و ۷۰۰ متر به ٨ هزار و ۸۰۰ تن میلگرد مورد نیاز است که ۶ هزار و ۲۰۰ تن آن خریداری شد.
مجری پروژه خط ۲ قطار شهری با اشاره به تخصیص ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع مالی مدیریت شهری ، ابراز داشت: حدود ۶٧٠ کارگر بطور شبانه روزی در حال کار در پروژه هستند که قطعه دوم خط ۲ قطار شهری در موعد مقرر و قبل از پایان سال به اتمام برسد و تا کنون از مسیر ۹ هزار و ۴۰۰ متری بین دو ایستگاه شهید سلطانی و آیتالله طالقانی، حدود ٣ هزار و ۷۰۰ متر آن ریل گذاری شد.
مجری شرکت سابیر در پروژه قط شهری کرج در پایان ضمن قدردانی از استاندار البرز، شهردار و اعضای شورای شهر کرج در تامین منابع مالی و خرید میلگرد این پروژه، گفت: در صورت تکمیل این مسیر طول شبکه ریلی در کرج به ١٠ و نیم کیلومتر خواهد رسید.
فرناز فتحی سرابی/ مدیرمسئول پایگاه خبری روزنگار البرز